Stílus

Sok munkáltatónak nem mindegy, hogy mit viselsz

A magyar munkahelyek több mint fele előírja, hogyan kell a dolgozóinak megjelenniük, és ettől sok helyen még kánikula esetén sem lehet eltérni. Ahol nincs előírás, ott leginkább hétköznapi, kényelmes, sportos stílusban szeretnek öltözködni a munkavállalók. Az bizonyított tény, hogy ha valaki jól érzi magát az öltözékében, az a munkahelyi teljesítményére is pozitívan hathat.

Nőtt a magyar munkahelyeken a szigor a kötelező viseletet illetően – derült ki a Profession.hu online kutatásának eredményeiből. A munkavállalók 55 százaléka állította, hogy a munkahelyén léteznek kötelezően betartandó öltözködési szabályok, míg 2014-ben ez az arány valamivel kevesebb volt. Ez a fizikai munkát végzőkre és a férfiakra az átlagosnál magasabb arányban jellemző.

Fotó: Unsplash / rawpixel.com

Fotó: Unsplash / rawpixel.com

Sok helyen az öltözködési szabályokat akkor is be kell tartani, ha azok az aktuális időjárási viszonyoknak egyáltalán nem felelnek meg, a kötelező dresszkóddal rendelkező munkahelyen dolgozók több mint 60 százaléka mondta, hogy kánikulában sem lazíthatnak az előírt öltözékükön.

Hétköznapi, kényelmes, sportos

Ahol nincs előírás, ott a munkavállalók fele a hétköznapi stílusú öltözködést preferálja a munkahelyén, minden harmadik dolgozó pedig a sportos ruhákat. Az elmúlt öt évben nagyot nőtt a nők körében a kényelmes, sportos stílust kedvelők aránya. Szintén a nők között nőtt a magukat divatőrültnek tartók aránya is, akik a munkahelyükön is a legtrendibb darabokat részesítik előnyben.

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

A kényelem iránti igény a váltócipő népszerűségében is megjelenik: a munkavállalók nagyobbik része használ váltócipőt a munkahelyén, különösen az egészségügyben, a személyi szolgáltatásokat végző cégeknél (fodrász, kozmetika, mosoda stb.) a leginkább elterjedt a váltócipő használata.

Van, aki soha nem vesz új ruhákat

A munkahelyek továbbra is csekély mértékben járulnak hozzá a dolgozók gardróbfrissítéséhez, bár valamelyest javult a helyzet öt év alatt. Míg 2014-ben a munkavállalók 9 százaléka kapott ruhapénzt, idén már 11 százalékuk számolt be erről.

Fotó: iStock.com/Rawpixel

Fotó: iStock.com/Rawpixel

Így aztán nem meglepő, hogy a munkavállalók nem túl gyakran frissítenek ruhatárukon. Minden harmadik munkavállaló alkalmanként vesz új ruhákat, míg szintén minden harmadik félévente vagy évente. Ötödük havonta vagy negyedévente vásárol új darabokat, a válaszadók 15 százaléka pedig azt állította, soha nem újít a ruhatárán.

Fotó: iStock.com/AndreyPopov

Fotó: iStock.com/AndreyPopov

Kényelmes ruha – jobb teljesítmény

A felmérés eredményeiből az is kirajzolódik, hogy a munkahelyi teljesítményt erőteljesen befolyásolhatja, hogy valaki jól érzi-e magát a munkája során az öltözködésében. A munkavállalók 60 százalékának nagymértékben meghatározza a mindennapi munkáját az, hogy jól választja-e meg az öltözékét.