Siker

Európa uralkodónői sorozat – „Madame Déficit”, aki még ma is hatással van a divatra

Marie Antoinette édesanyja, Mária Terézia mint nagytiszteletű uralkodó vonult be a történelembe, hiszen ő az egyetlen nő, aki valaha a cseh trónra kerülhetett. Lánya azonban cseppet sem kapta meg a tiszteletet népétől uralkodása alatt. De mi az igazság? Valóban csak önmagával, a divattal és a luxussal foglalkozott, vagy ezeket a címkéket csak az utókor ragasztotta rá?

Mária Terézia és I. Lotharingiai Ferenc tizenötödik gyermekeként született Mária Antónia Jozefa Johanna mint a legkisebb lány, akit mindenki a tenyerén hordozott. Mivel korához képest kivételesen elragadó volt a modora, ráadásul nőies vonásai voltak, így mondhatni minden rosszaságot megbocsátottak neki, szinte bárkit az ujja köré csavart. Mivel az elkényeztetett kislány túlságosan unalmasnak találta magántanárainak óráit, 11 éves korában csak dadogva tudott olvasni, igen komoly hibákkal írt, ráadásul a kézírása is olvashatatlan volt. 14 évesen azonban fenekestül felfordult az élete, amikor is hozzáadták XVI. Lajoshoz, ráadásul teljesen új környezetbe került, nevezetesen Franciaországba, ami által szó szerint mindentől búcsút kellett vennie, ami addig fontos volt számára. Férjével egyáltalán nem találták a közös hangot, ráadásul még a házasságukat sem hálták el hosszú évekig. Amikor végre megoldódni látszódtak a házasélet problémái a királyi pár háza táján, Marie Antoinette minden erejével azon volt, hogy minél előbb trónörököst szüljön. Négy gyermeknek adott életet, a tragédiák azonban életének ezen részét is elérték. Elsőként született fiúgyermeke, Lajos József herceg 8 éves korában hunyt el, tuberkulózisban, utolsóként született lánya, Zsófia hercegnő 11 éves hónapos korában halt meg, Lajos Károly trónörökös pedig 1795-ben, a Temple börtönben vesztette életét. Egyedül Mária Terézia Sarolta volt az a gyermek, aki túlélte a gyermekkort, ő is csak azért, mert a forradalmárok nem gondolták veszélyesnek a hatalmukra nézve.

A királyi pár 1774-ben került a trónra, és kezdetben igen népszerűek voltak, azonban ahogy az ország gazdasági helyzete elkezdett romlani, a nép haragja egyre inkább a királyné ellen fordult. A francia forradalom kirobbanása elképesztően felgyorsította az eseményeket, az egykor felületes királyné pedig teljesen megváltozott, és utolsó éveiben szó szerint mindent megtett azért, hogy megmentse családja életet: rengeteg levelet írt, és minden diplomáciai lehetőséget megpróbált kihasználni, sajnos sikertelenül. Szomorú belegondolni, hogy valójában minden képessége megvolt hozzá, hogy igazán jó uralkodó legyen, ezt fiatalkorában azonban egyáltalán nem használta ki.

„Nincs kenyerük? Miért nem esznek kalácsot?”

Élete nagy részében esztelen költekezésekbe verte magát, folyamatosan ünnepségeket, estélyeket szervezett, miközben népe éhezett. Az ország pénzügyi bajaiért így az emberek csak őt okolták, így kapta a „Madame Déficit” gúnynevet is. Utolsó éveiig egyáltalán nem érdekelte a politika, annál inkább a divat, a frizura és a szépségápolás.

Divat

Marie Antoinette korának divatikonja volt, akinek stílusát a legtehetősebb francia hölgyek próbálták utánozni, még ha azt követni anyagilag rettentően megterhelő is volt. Naponta háromszor öltözött át, a feljegyzések szerint pedig 36 új öltözék készült neki a nyári időszakra, 36 a téli időszakra, ezenkívül 12 udvari, 12 elegáns és 12 hétköznapi ruha állt a rendelkezésére. A stílusikon imádta a pasztellszíneket: a halványzöldet, a sárgát, a lilát a világoskéket és a világos rózsaszínt. Ruháin megjelentek a virágminták, a szalagok és a fodrok. Megszegve az udvar ősi hagyományait és a merev francia etikettet, ruhái sokkal emberközelibbek és kényelmesebbek voltak a megszokottnál.

Szépségápolás

Mária Antónia nem igazán festette az arcát, pedig a korra épp ennek ellenkezője volt jellemző, arcát és bőrét azonban nagyon is ápolta. Tojásfehérjés maszkot és narancsvirágolajat használt arcára, míg éjszakánként rózsavízzel és mandulaolajjal ápolta kezeit.

Frizura

Szőke hajának ápolására sok időt szánt, és hogy megőrizze annak csillogását, hajmosáskor sáfrány, kurkuma, rebarbara és szantálfa keverékét használta. A korra jellemző fehér parókákat szörnyen elavultnak tartotta, így bepúdereztette szürkére, aztán az estélyeken viselte őket. Legkedvesebb mesterfodrászát Léonard-nak hívták, aki hatalmasra tornyozta a királynő haját, amit ékszerekkel és kalappal koronázott meg.

A divatvilág a mai napig inspirációként tekint Marie Antoinette-re, így a legnagyobb tervezők és cégek, mint például Vivienne Westwood, a Dior vagy a Chanel több kollekciójukat is az egykori francia királyné stílusára alapozták és alapozzák.