Siker

Szenvedélyből saját vállalkozás: „Anyukaként kerültem a helyemre”

Tarr Zsófi sok mindennel foglalkozott élete során a tanítástól a zenélésig, de a leginkább a kézműves munka kreativitásában talált magára kisfia, Máté mellett.

„Végre egy önálló, kreatív kezdeményezés a hazai babaholmik terén, amelynek üzenete is van: környezettudatosság és hajrá, picibabás anyukák, alvásidőben és a játszószőnyegről is lehet nagyot alkotni!” – gondoltam, amikor először hallottam Zsófi projektjéről, a Tutyiról. Cuki babaholmik – ma már nem csak tutyik – organikus pamutból, DIY-vállalkozás kisbaba mellől, otthonról.

Zsófi már óvodáskorában is imádott mindent, amit a két kezével hozhat létre, legyen szó kötésről, horgolásról vagy akár barkácsolásról. A dolog hosszú ideig megrekedt azon a szinten, hogy néha a családnak készített ezt-azt, de az igazi inspirációt Zsófi kisfia, Máté hozta meg, aki júniusban múlt egyéves. Először persze neki kezdett apró babaholmikat készíteni, de aztán eljött az a pont, amikor már nem tudott leállni.

#customorder #inprogress 💙👶

A post shared by Tutyi (@tutyiknits) on

 

„Olyasmi ez, amire teljesen rá lehet kattanni, egyfajta függőség, hiszen a lehetőségek száma végtelen. Imádom az anyagokat, az alkotás folyamatát, ahogyan látom a boldog arcokat… nagyon élvezem ezt az egészet” – Zsófi ezen a ponton bevallja, hogy nem célja, hogy a Tutyiból éljen, hiszen svédtanárként egészen más pályán mozog, viszont novembertől vállalkozóként van jelen a palettán.

„Tavaly már ott voltam a karácsonyi vásárokon, azóta pedig alkotói műhelyt is tartottam Vácon, amit nagy érdeklődés fogadott. Ez ősztől a tervek szerint rendszeres lesz. Lassan pedig kezdem kinőni a babás vonalat is: a felnőtteknek, alkalomra szánt fejdíszek mellett most például mosható arclemosókorongokat kezdtem készíteni olyan nőknek, akik számára fontos a környezettudatos életmód – lelkesedik Zsófi.

 

Ez a fajta környezetbarát megközelítés a fiatal alkotó számára fontos: nemcsak az etikus kereskedelemből, vegyszermentes környezetből származó pamut az, ami fontos, de Zsófi például soha nem csomagol: vászonbatyut kaphatnak azok, akik ezt külön kérik, mert ajándéknak szánják a különféle, élénk színekben pompázó egyedi babalábbelit, ruhácskát, sálat, sapkát, kardigánt.

„Volt, hogy annyira belefeledkeztem a munkába, hogy azt már a családi kapcsolataim sínylették meg, de azért persze harmóniára törekszem e téren is. Főként alvásidőben dolgozom, de szerencsére Buddha természetű, nyugodt kisfiam van, aki szívesen fedezi fel a világot anyutól függetlenül is, ha elhúzódna a tennivalók sora” – aztán persze nyugtázzuk, hogy gyerek előtt mennyivel több időnk volt, mégis mennyivel rosszabbul osztottuk be.

„Úgy látom, minél több dolgot csinál egy ember, annál tudatosabban kezdi beosztani az idejét, és paradox módon annál hatékonyabb is lesz. Ma már felfoghatatlan számomra, hogy a kisfiam születése előtt, amikor rengeteg időm volt, miért is nem alkottam többet… de bevallom, az utóbbi időben lelkifurdalás nélkül vettem igénybe bébiszitter segítségét néhány óra erejére, hogy tudjak haladni. Számomra ez nem elsősorban üzlet ugyanis, hanem a feltöltődés egy formája” – összegzi a lényeget a fiatal anyuka.

Elmondja, számára az alkotás mellett az is fontos, hogy kisbaba mellett is megőrizhesse anyagi függetlenségét, illetve a családi költségekhez a férjével egyenlő arányban tudjon hozzájárulni. Boldog, hogy olyan hivatást választott, amelynek segítségével ezt megteheti, és ebben a párja is maximálisan támogatja.

 

Ezen az alapgondolaton nyugszik tanácsa azoknak az anyáknak, nőknek is, akik már jó ideje tervezik, hogy otthagyják a multit vagy a gyárat, és saját vállalkozásba kezdenek. Legyen szó fodrászról, műkörmösről, életmódtanácsadóról, masszőrről vagy kézművesről, Zsófi szerint nagyjából fél év építkezésre van szükség, amíg az ember – főállás vagy épp spórolt pénz mellett – klienseket gyűjt, és igyekszik minél szélesebb réteget elérni. Ilyenkor minden lehetőséget meg kell ragadni a munkára: „Volt már, hogy villamoson horgoltam. Szoktam is mondani, hogy ha valaki lefotóz a BKV-n alkotás közben, az jelentős kedvezményt kap” – mosolyog.

Amikor aztán az ember egy imádott hobbiját önálló kisvállalkozássá emeli, egy személyben lesz takarító és vezérigazgató. Mikor arról faggatom Zsófit, hogy számára mégis mi az, ami a legnagyobb kihívást jelenti – a már említett időbeosztáson túl – az önállóságban, nem esik nehezére a válasz: az onine marketing a friss közösségi médiabeli algoritmusváltozások miatt saját tőke nélkül ma már nem igazán megy, és jóval több időt is kell szánni rá, hogy elérjük a célközönségünket, mint mondjuk néhány évvel ezelőtt.

„De ez persze nem panasz, imádom az egész procedúrát, és épp ezért nem érzem magamat kifacsartnak akkor sem, ha épp – egy húzósabb időszakban, például fogzás idején – nem igazán tudtam aludni…” – nevet Zsófi.