Siker

Ne vegyünk mindent magunkra – nem minden támadás, ami annak látszik

Előfordulhat, hogy valaki úgy érzi, őt nem tisztelik a többiek, de legalábbis nem bánnak vele egyenrangú partnerként, akkor könnyen beleeshet abba a csapdába, hogy magára veszi a terhet és saját magát kezdi hibáztatni, mert úgy gondolja, hogy az ő viselkedése váltja ki mindezt a környezetéből. A dolgok személyes támadásként értékelése érzelmileg hat ránk és az önbecsülésünk, önértékelésünk folyamatos és szükségtelen újragondolásához vezethet. Különbség van az építő kritika és a mások felől jövő állandó negativitás között – míg az egyik építő, a másik romboló hatású lehet. Így csináljuk, hogy ne vegyünk mindent személyes támadásnak.

Hiszen ha nem veszünk mindent személyes támadásnak, ha megtanulunk távolságot tartani és lényegében érzelmek nélkül kezelni a negatív viselkedéseket, akkor megnőhet az önbizalmunk, javulhat az önértékelésünk, kevesebbet szoronganánk és nem lennénk frusztráltak.

Ne aggódjunk azon, hogy mások mit gondolnak

A munkából hazafelé, de akár a munkahelyünkön se aggódjunk azon, hogy vajon mit gondolnak mások arról, hogyan dolgozunk, vagy rólunk (például a tehetségünkről, hatékonyságunkról, kreativitásunkról… stb.). Sokkal inkább fontos az, hogy mi mit gondolunk saját magunkról, illetve hogy azok az emberek, akik szeretnek bennünket, mit gondolnak rólunk. A munkatársak, idegenek, ismeretlen emberek véleményének nemigen van köze ahhoz, amilyenek mi valójában vagyunk, hiszen nem ismernek bennünket. Minél hamarabb túllépünk ezen és nem érdekel bennünket, hogy mit gondolnak mások, annál hamarabb lehetünk felszabadultabbak, annál jobban érezhetjük magunkat.

Fotó: iStock.com/shironosov

Fotó: iStock.com/shironosov

Ismerjük a saját értékeinket

Nem fogjuk fontosnak tartani, hogy mások mit gondolnak rólunk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen értékeink vannak. Ha megfelelő mértékben van önbizalmunk, ha helyén van az önértékelésünk, akkor már bizonyára nem fog annyira foglalkoztatni bennünket az, hogy vajon másoknak mi a véleményük. Az önbizalom, az önértékelés helyes minősége pedig hatékonyabbá, sikeresebbé tehet bennünket.

Ne vonjunk le messzemenő következtetéseket mások véleményéből

A szakemberek szerint ugyanis amikor valaki véleményt, kritikát mond másról, az sokkal inkább szól saját magáról, mint a másik emberről. Valójában ezek inkább szólnak azoknak a vágyairól, álmairól, szükségleteiről, akik mondják, mint arról az emberről, akiről véleményt fogalmaznak meg. Vagyis ha legközelebb hallunk egy rólunk szóló megjegyzést, gondoljuk végig, hogy ki mondta és miért mondhatta, mielőtt magunkra veszünk bármilyen kritikát.

Fotó: iStock.com/SIphotography

Fotó: iStock.com/SIphotography

Engedjük el a dolgokat

Az életünk során pozitív és negatív dolgok is jelen vannak az életünkben – csakhogy míg a pozitív dolgokat sokszor észre sem vesszük, addig a negatívokat képesek vagyunk éveken keresztül magunkkal cipelni. Ilyen lehet egy rólunk szóló negatív vélemény is. Jobban járunk, ha ezeket elengedjük, elfelejtjük, lépjünk tovább azokon, mintsem hosszú időn keresztül frusztráljanak bennünket. És több időt és energiát szentelhetünk az örömteli, pozitív dolgoknak.

Foglaljuk el magunkat

Ha ugyanis elfoglaltak vagyunk, programról programra járunk, kevesebb időnk és energiánk maradhat arra, hogy mások véleményével foglalkozzunk. Ráadásul a különféle elfoglaltságok segíthetnek a feltöltődésben, a fejlődésünkben, a hatékonyságunkban, vagyis mindenképp az előnyünkre válhat, ha unatkozás helyett programokat keresünk magunknak.