Siker

Ha az életünk nem tökéletes, legalább a profilunk legyen az!

Valójában miről szeretnénk posztolni a közösségi médiába? A tökéletes testünkről? Elképesztően vonzó férjünkről? Vagy egzotikus utazásainkról? Nem baj, ha ezek a valóságban nem is léteznek, elég, ha a követőink azt hiszik!

A Lifefaker.com oldal remek paródiája a mai közösségi média óriási elvárásokat támasztó világának. Majdnem teljesen valódinak tűnik a szolgáltatás, amit kínálnak: különböző fotócsomagokat vásárolhatunk náluk klasszikus közösségimédia-topikokban (például cuki babákról, kihagyhatatlan hétvégi programokról, menő reggelikről), elégedett vásárlóikról nézhetünk meg videókat („végre nem kell avokádót ennem ahhoz, hogy képet posztolhassak róla!”), és csak akkor bukik le, hogy egy társadalmi kampányról van szó, amikor megpróbáljuk az egyik csomagot valóban megvásárolni.

A közösségi média nyomása

Az emberek 62%-a érzi úgy, hogy a közösségi média nyomást helyez rá. Könnyen lehet, hogy mi is beletartozunk a társadalom majdnem kétharmadába. Ha görgettük már végig hírfolyamunkat, és fogott el minket a sárga irigység ismerőseink élete kapcsán, tudjuk, miről van szó. A gyönyörűen filterezett kávék és cseresznyefa-virágzás csak a jéghegy csúcsa. Főleg a nyár kemény: álomesküvők és álomnyaralások, fesztiválok, tündéri kisbabák… Mi meg ülünk a (jó esetben) légkondis irodában, és dolgozunk, míg látszólag rajtunk kívül mindenki strandol és élvezi tökéletes életét. Nem is hinnénk, hogy mennyire megviseli mentális egészségünket a stressz, amit ez okoz.

Fotó: unsplash.com/IrynaOgarkova

Fotó: unsplash.com/IrynaOgarkova

A FOMO átka

A FOMO jelentése: Fear Of Missing Out, azaz a félelem, hogy kimaradunk valamiből. Hogy azt hisszük, a jó dolgok mindig egy sarokkal arrébb történnek, mi lemaradunk a szuper eseményekről, kihagyjuk azt, amiért igazán megérné élni. Ha ezt megpróbáljuk kompenzálni, nem lesz jobb: nem lehetünk ott egyszerre mindenhol, mindig lesz olyan ismerősünk, aki egy országgal messzebbre utazott, akinek eggyel szebb otthona van, vagy több a pénze egy szebb esküvőre. Ráadásul ahelyett, hogy saját életünkre, élményeinkre koncentrálunk, mindig csak a képernyőt figyeljük, hogy mi a legújabb trend, az élet meg közben elmegy mellettünk…

A megoldás jelszavai: hála, elégedettség, szeretet

Ahhoz, hogy megszabaduljunk a közösségi média nyomásától, át kell formálnunk életszemléletünket és szembe kell mennünk az árral. Ne dőljünk be a reklámoknak, és ne higgyük el, hogy valóban az boldogságunk kulcsa, amit a hírfolyamunkban látunk. Ahelyett, hogy sokszor ismeretlen ismerősökkel versenyeznénk a lájkok és követők számában, inkább fókuszáljunk valódi életünkre. Annyi minden van, amiért már most hálásak lehetünk – szedjük ezeket össze, tűnjenek bármilyen apróságnak is! Ahelyett, hogy távoli és elérhetetlen helyek után vágyakoznánk, nézzünk körül, milyen csodák vannak a közelünkben, hazánkban! Élettel való elégedettségünk egyik legfőbb tényezője az, milyen kapcsolataink vannak, hány embert szeretünk, és hányan szeretnek minket – dolgozzunk inkább ezen, szerezzünk közös élményeket családunkkal, barátainkkal. Tegyük szívünkre a kezünket: mi hangzik jobban? Egy párizsi kávézóban egyedül kirendelni a díszes kávét és kézműves macaront, addig fotózni, amíg ki nem hűl, majd egyedül elfogyasztani, vagy otthon, a verandán szerelmünkkel elkortyolgatni a kotyogós kávét és házi készítésű sütit ropogtatni mellé? És egyetlen fotót sem készíteni róla… A legjobb pillanatok nem azok, amiket sokan lájkolnak, hanem amiket valóban átélünk, és amikre örömmel emlékezünk.

Fotó: iStock.com/DeanDrobot

Fotó: iStock.com/DeanDrobot

És még valami: tegyük le a telefont! Használjuk csak a legfontosabb dolgokra, és ne azzal keljünk, feküdjünk, ne azzal üssük el minden szabad percünket, hogy azt nyomogatjuk. Tegyük tartalmasabbá valódi életünket, ahelyett hogy a virtuálisat próbálnánk tökéletesíteni.