Az életünk nagyon nagy részét a munkahelyünkön töltjük, nem csoda hát, hogy a konfliktusok itt is megjelennek. Mint mindenhol, ahol másokkal kell kommunikálnunk, itt is adódhatnak félreértések, dolgozhat együtt két egymáshoz nem illő személyiség, vagy egyszerűen lehet egy olyan kollégánk vagy kolléganőnk, aki mindig borsot tör a másik orra alá. Az irodai konfliktusainkat nagyon óvatosan kell lerendeznünk, hiszen nagy a tét – egy-egy rossz kifejezés vagy rossz helyre írt e-mail végső esetben akár a munkánkba is kerülhet. Hogyan rendezzük le mégis ezeket a vitákat úgy, hogy ne jöjjünk ki belőlük rosszul? Erre van egy nagyon egyszerű, négylépcsős módszer, amit a legsikeresebb emberek követnek munkahelyi konfliktusaik során.
Jöjjünk rá, mi a probléma
Az első és legfontosabb lépés az, hogy azonosítsuk a problémát – ez egyértelműnek tűnhet, de gyakran nem az, hiszen előfordulhat, hogy közel sem az a baj, amit a másik kommunikál felénk. Ha pedig még ez is a gond, amit visszahallunk a kollégánktól, érdemes elgondolkodni rajta, és kisebb részekre osztani, hogy megértsük, pontosan mi a probléma. Nem tetszik a főnökünknek az az elemzés, amit benyújtottunk? Mi a pontos probléma vele? Nincs a levelezésen az, akinek kellene, nem elég egyértelmű, nem elég átlátható, valahol hiba van benne?
A probléma pontos azonosítása már gyakran a megoldást is tartalmazza, már ha egyértelmű, hogy mi hibáztunk, és nem más. De innen tökéletes kiindulni egy mindenkinek megfelelő kompromisszum felé.
Fotó: iStock.com/jacoblund
Azonosítsuk a probléma gyökerét
Ha már tisztában vagyunk azzal, hogy mi a probléma, a következő lépés az, hogy megtaláljuk a gyökereit. Maradjunk a korábbi példánál: ha az elemzéssel baj van, hol akadt el a dolog? Lehet, hogy a főnökünk nem kommunikált egyértelműen, vagy mi voltunk felelőtlenek, esetleg nem volt meg minden információnk az alapos munkához. Valahol elromlott a gépezet, ezt pedig meg kell találnunk, mielőtt továbblépünk a problémamegoldás felé. Különben egészen egyszerűen a tünetet orvosoljuk, és nem magát a betegséget.
Kérdezzünk meg másokat
Mielőtt probléma- vagy konfliktusmegoldásra adnánk a fejünket, kérdezzünk meg valaki olyat a témáról, akinek a véleményét és munkásságát nagyra tartjuk. Hogy miért? Mert gyakran annyira belefeledkezünk a saját problémáinkba, és csakis a saját nézőpontunkból látjuk a problémát, hogy gyakran észre sem vesszük, mennyire máshogy is történhetnek a dolgok. Egy friss nézőpont rengeteget segíthet abban, hogy más megvilágításba helyezzük a konfliktust, és abban is, hogy a megoldásra koncentráljunk, ne magára a problémára.
Fontos, hogy olyan ember véleményét kérjük ki, akit emberileg és szakmailag is nagyra tartunk, hiszen tőle tanulhatunk csak igazán – itt a barátnők, ha nem ilyen személyek, nagyon keveset tudnak csak segíteni, hiszen nincsenek benne a helyzetben.
Fotó: iStock.com/nd3000
Oldjuk fel a konfliktust
Ha eljutunk idáig, akkor már biztosan tudjuk, mi valójában a probléma, és mi az, ami mindezt okozta – így képesek vagyunk azonosítani azt is, ki mennyire felelős benne, és kinek a dolga az, hogy megoldódjon. Ne hagyjuk magunkat, de legyünk kompromisszumkészek, és csak azt vállaljuk el, ami tényleg rajtunk múlhatott. A munkahelyi konfliktusokban nem az a lényeg, hogy az egónk ne sérüljön, hanem az, hogy a vállalatnak megfelelő munkaerőnek tűnjünk továbbra is, de mindezt úgy, hogy nem hagyjuk, hogy olyan dologban legyen konfliktusunk, ami nem a mi felelősségünk. Itt is az igazságosság és a korrektség a két kulcsszó – ismerjük el a mi hibáinkat is, és kezdeményezzük a kompromisszumokat!