Siker

7 hatékony módja a kritika fogadásának és kezelésének

Senki sem szereti a kritikát, jóllehet ez az élet velejárója – nem járhatunk mindenkinek a kedvében, bármennyire is szeretnénk, így mindig lesznek, akik vagy irigységből, vagy csak egyszerű nemtetszésből kritizálni fognak. Sok szenvedéstől és kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha megtanuljuk jól fogadni és kezelni a kritikát – kellő tárgyilagossággal és megfontoltsággal.

Az alábbi lépések közül ha már csak néhányat is magunkévá teszünk, biztosan megkönnyítjük a saját dolgunkat.

Gondoljuk át: Mit tanulhatunk a kritikákból?

A legtöbb kritika, ha csak részben is, de az igazság egy szegletén alapszik. Lehet, hogy negatív tartalmú, mégis ha tudatosan megvizsgáljuk, tanulhatunk belőle és fejlődhetünk általa. A lényeg, hogy kellő távolsággal tudjunk rá tekinteni.

A kritika tartalmára, és ne a tálalás módjára koncentráljunk

A legfőbb probléma a kritikákkal az, hogy bár gyakran megszívlelendő tanácsokat rejtenek, mégis a stílus, amellyel tálalják őket, általában sokkal erősebben hat. Így akarva-akaratlanul is a másik fél konfrontáló magatartására reagálunk, nem pedig arra, amit mond – próbáljuk meg tudatosan szétválasztani a kritika tartalmát annak stílusától, és még ha veszekedés közepette is kapjuk azt, lássunk az indulatok mögé és vizsgáljuk meg, hogyan építkezhetnénk belőle.

Fotó: iStock.com/ Rawpixel

Fotó: iStock.com/Rawpixel

Értékeljük a kritikát

A legtöbb embernek hízeleg, ha dicsérő szavakat kap, ám ha kritika éri, rögtön elzárkózik előle és bizonytalannak, sőt, dühösnek érzi magát. De ha mindig csak a dicséretet és az elismerést vagyunk hajlandóak befogadni, hogyan lehetnénk képesek a fejlődésre? Fontos, hogy az építő kritikát is meghalljuk, magunkévá tegyük és leszűrjük a tanulságot belőle.

Ne vegyük magunkra

Az emberek gyakran személyes sértésnek veszik a kritikát, és ezért inkább nem is hajlandóak foglalkozni vele. Pedig nem szabad azonosítani magunkat a kritika tárgyával: ha például a főztünk nem ízlik valakinek, és ennek hangot ad, az bánthatja a lelkünket. De gondoljunk csak bele – ezzel nem minket magunkat kritizálnak. Számtalan oka lehet, miért nem ízlik neki az, ami három másik embernek igen. Ezzel nem az énünket bírálja, csupán annak egy aspektusát, ami múlandó.

Ne vegyünk tudomást az alaptalan kritikáról

Természetesen néha nincsen létjogosultsága a kritikának, amely bennünket ér, ez a fajta igazságtalanság pedig bizony nagy fájdalmat tud okozni. Ám ezt könnyebb kezelni, mint megalapozott társát. Ha megvizsgáltuk a kritika tartalmát, és úgy véljük, az valóban nem tartalmaz egy cseppnyi igazságot sem, a legegyszerűbb, ha elzárkózunk előle és nem is veszünk róla tudomást. Ha „beleállunk” a vitába, azzal nagyobb jelentőséget tulajdonítunk a dolognak, mint amekkorát megérdemel. Sőt, így a másik fél úgy érezheti, van igazság abban, amit mondott. Egyszerűen válaszra se méltassuk az ilyen jellegű bírálatokat.

Fotó: iStock.com/jacoblund

Fotó: iStock.com/jacoblund

Ne reagáljunk azonnal

Persze, könnyű mondani, ha a másik fél bántóan nekünk támad. Időbe telik, amíg elsajátítjuk ezt a technikát, azonban hosszú távon mindenképpen megéri a gyakorlás. Ha indulatból és sértett büszkeséggel reagálunk, az semmi jóra nem vezet. Amennyiben lehetőségünk van rá, inkább lépjünk ki egy kis időre a szituációból, majd később, lenyugodva és mérlegelve a hallottakat mondjuk el a másik félnek, mit is gondolunk a kritikájáról.

Mosolyogjunk

Ha épp súlyos kritikát kapunk, borzasztóan nehéz magunkra erőltetni egy nem túl őszinte mosolyt, mégis rengeteget segíthet a helyzet kezelésében. Kicsit oldja a hangulatot, minket is lenyugtat, és a másik felet is arra fogja motiválni, hogy mérsékelje a hangnemét. Pszichológiailag tehát mindenképpen segítségünkre lehet egy mosoly.

A témával bővebben foglalkozik a Ridikül mai adása, amelynek címe: Akinek nem inge… A stúdióban beszélget Zoltán Erika, Dallos Bogi és Kozmér Alexandra, valamint meglepetés-férfivendégünk.

A tegnapi adást ezen a linken nézhetjük vissza.