Siker

Célállítás – ötletek a profiktól

Akár hiszünk az újévi fogadalmakban, akár nem, az tagadhatatlan, hogy életünket célok mentén éljük. Ezért nem árt, ha jó célokat állítunk magunk elé, amiket hajtva, majd elérve folyamatosan fejlődhetünk.

A sportpszichológiának szerves része a célállítás, hiszen a sportolók számára különösen fontos, hogy megfelelő mérföldkövekkel és részletes menetrenddel rendelkezzenek teljesítményük növelése érdekében. Ezért tőlük kölcsönöztünk pár ötletet, hogyan tudunk hétköznapi életünkben is megfelelő célokat állítani magunk elé.

Mitől működnek?

A célok működési mechanizmusa egyszerű, de nagyszerű: figyelmünket, viselkedésünket a kívánt irányba fordítják, ezáltal könnyebben találjuk meg az egyenes utat feléjük. Hasznos, ha kihasználjuk ezt a mechanizmust, és céljainkat mindig szemünk előtt tartjuk – szó szerint is. Írjuk fel őket egy papírra, és tűzzük ki a hűtőre, vagy ágyunk mellé, hogy felkelés után és lefekvés előtt is lássuk az irányt. Vezessünk róla virtuális dokumentumot, ahol az épp aktuális lépcsőt részletezhetjük, módosíthatjuk, ha szükség van rá. A lényeg, hogy folyamatosan foglalkozzunk céljainkkal, ne hagyjuk, hogy feledésbe merüljenek!

Fotó: iStock.com/lzf

Fotó: iStock.com/lzf

Milyen célok vannak?

A célok „legmagasabb” foka az eredménycél. Ez egy konkrét kimenetelt, eredményt takar, ami legtöbbször hosszú távú. Egy sportoló számára ilyen lehet egy nagyobb versenyen, bajnokságon elért eredmény, egy erős ellenfél legyőzése. Számunkra munkahelyi eredménycél lehet például az előléptetés, fizetésemelés. Az eredménycélok fontos aspektusa, hogy nem csak tőlünk függenek, más is befolyást gyakorol rájuk: a sportban az ellenfél felkészültsége, az előléptetésnél a főnök vagy a többi kolléga szándéka is befolyásolhatja, elérjük-e célunkat. Éppen ezért nem érdemes csak eredménycélokat állítani, hiszen nem mutatják megbízhatóan személyes fejlődésünket.

A második kategória kicsit rövidebb távra szól: ezek a teljesítménycélok. A teljesítménycélok már kizárólag rajtunk múlnak, mégis a teljesítményt mérik. A sportban ilyen például a saját rekord megdöntése, munkában lehet egy-egy feladat gyorsabb megoldása, szakmai továbbképzés elvégzése, új nyelv megtanulása.

A céltípusok harmadik csoportját a folyamatcélok jelentik. Ezek általában kevésbé számszerűsíthetők vagy objektívek. A sportban egy-egy mozdulat, technika elsajátítása, tökéletesítése lehet, számunkra jelentheti a magabiztosabb előadásmódot, a minőségibb feladatvégzést, de akár azt is, hogy kedvesebbek leszünk másokkal.

Érdemes tehát egy-két eredménycél mellé számos teljesítmény- és folyamatcélt kitűznünk. Utóbbiak elérésével fenntarthatjuk a motivációt, és megbízhatóan mérhetjük fejlődésünket.

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Milyen a jó cél?

Munka- és szervezetpszichológusok kutatták azt, hogy milyen jellemzői vannak azoknak a céloknak, amik hatékonyan motiválják az alkalmazottakat. Azt találták, hogy a jó cél realisztikus, konkrét, és kihívást jelent. Tehát a „hozd ki magadból a maximumot” jellegű célok túl általánosak, ha pedig túl könnyű a cél, hamar elveszítjük a motivációt.

Érdemes ezeket az irányvonalakat szem előtt tartanunk, ha azt szeretnénk, hogy újévi fogadalmaink ne merüljenek már márciusban a feledés homályába!