Otthon

A legnőiesebből a legférfiasabba – és vissza

Nem is olyan ritka, hogy amit az egyik nemnek szántak, végül is a másik nem nagy kedvence lesz

Autóztam ma a városban, és előttem cikázott egy Ford Ka, még kilencvenes években gyártott darabok közül. Ha éltél azokban az években, akkor tudhatod, akkoriban nem volt olyan csaj, aki ne akart volna egy ilyet, és kevés mázlista meg is csípte. Jó vétel volt, mert láthatóan ma is szaladoznak, és bár kissé megkopott mellbevágó frissességük, formájuk még mindig cuki.

nemka01

Ez az az eset, amikor a marketing és a design – hogy két szép magyar szót használjunk – beletalált a célba, és azok vették a kocsit, akinek szánták. Viszont, nem sokkal azelőtt, a minden diribdarabkájában szuper fiérfias Ford Broncoról az jelentették a kereskedők, hogy főleg hölgyek veszik…

nemBr00
(A Bronco az 1987-es Walking Dead-ben.)

A kocsiról mindent feltételeztek, csak azt nem, hogy a nők kedvence lesz. Egyáltalán, hogyan tudtak felmászni a kormány mögé miniszoknyában? A Ford utánajárt a jelentéseknek, és hamar kiderült, hogy a hír igaz: elsősorban nők vették, de nem a miniszoknyát viselő részük. Az átlagos Broco-vásárló középkorú, vezetőbeosztású vagy vállalkozó, önbizalomhiányos, rossz házasságban élő nőnek bizonyult a piackutatók szerint.

nemBr01
(Bronco, nem túl nőies, mégis ráharaptak a hölgyek.)

A Ford azonnal lépett, és a terepjáróból (nevében is) SUV, azaz Sport Utility Vehicle, szabadidő autó vagy városi terepjáró lett. A fejlesztési osztály élére egy nőt neveztek ki, aki sok mérnöknőt vett fel a férfi tervezők helyére, a megmaradt férfiak – munkaidőben – magassarkú cipőben és műkörömmel dolgoztak, hogy azt érezzék, amit a célközösség. Hogy ki tudják próbálni, ekkora körmökkel működnek-e a kormány melletti kezelőszervek. Ennek hatására a Broncot finoman kezdték áttervezni és hirdetéseit áthangolni a lehetséges vásárlók figyelmének felkeltésére.

nemBr02
(Először mindkét nem képviselőjével hirdették…)

nemBr03
(…aztán már csak bátran, nőknek.)

A siker nem maradt el. És a trend ma is él. Ha látsz egy böhöm nagy terepjárót, ami bármikor maga alá tudná gyűrni az egész pesti forgalmat, és ki tudná vasalni a várost a két vége között – jó eséllyel nő vezeti. Vannak típusok, amik egészen biztosan férfit vonzanak a kormányok mögé, de attól még a gazdag és szorongásos nő megveszi a lehető legnagyobb mozgó várat.

A nemváltás fordítva is működik. A világháború előtt a Marlboro kifejezetten női cigaretta volt. Ne már? A legférfiasabb, a macsós, cowboyos Marlboro? Az!

nemMb01
(A húszas években inkább rajzok voltak az újságokban.)

nemMb02
(Aztán, a technika feljődésével, megjelentek a fényképek is.)

Valószínűleg azért kellett új közönséget keresni a cigarettának, mert a nők többet kezdtek törődni egészségükkel, és hamarabb fordultak el a dohányzástól, mint a férfiak.

nemMb03
(Az átmenetet itt is a két nem felbukkanása jelentette a reklámokban.)

Aztán jött a férfias fordulat. És, ha már férfi: ki más lehetne férfiasabb, mint egy cowboy?

nemMb04

A színész, David McLean a cigarettamárka egyik legismertebb arca volt. Halálát tüdőbetegség okozta, és ez nagyban hozzájárult a dohányzás elleni kampányok sikerességéhez.

nemMb05

Azért, ahol lehet, a cowboy még itt-ott feltűnik.

nemMb06

De, sokak szerint a Túl a barátságon / Brokeback Mountain című Oszkár-díjas amerikai film óta, már a cowboyok legendás férfiasságára is másként nézünk.

Egy pillanatra még a cigihez visszatérve. Piac nem maradhat üresen. Ahogy a Marlboro elhagyta a női fogyasztók piacát, megjelent a Craven A, méghozzá azzal, hogy ez a cigaretta nem károsítja a torkot…

nemCA00

(Ennél is szebb – és a mai napig hatásos – hirdetési hazugság a „tudományra” való hivatkozás. Itt a Chesterfield hivatkozik tudományos bizonyítékokra, hogy az ő márkájuknak semmi hatása az orra, tüdőre…)

nemkaCHF

Ennyit mára, bár rengeteg olyan terméket és márkát tudnánk mondani, ami nemet váltott az idők során. Azt már meg sem merjük említeni, hogy az a vibráló kis apróság eredetileg férfiaknak készült…