Otthon

„Előbb veszek el egy csúnya, de buta nőt, mint egy szépet, aki okos” – Megnéztük A nők iskoláját a budapesti Katona József Színházban

A nők társadalmi szerepe és a férfihoz viszonyított helyzete már a történelem kezdete óta folyamatos vitákat szült, a téma pedig alapanyagnak tökéletes egy színházi előadás létrehozásához. Ellátogattunk a budapesti Katona József Színházba, és megnéztük A nők iskolája című darabot. Nem bántuk meg!

Az, hogy mi a nők szerepe egy kapcsolatban, és legfőképpen egy házasságban, vagy hogyan is kéne viselkedniük a férjükkel szemben, milyen etikai, morális szabályok által kéne élniük, a mai napig vitatott, hiszen a különböző kultúrák és társadalmak más-más értékrendszerrel rendelkeznek. A nők iskolája nem éppen az a Moliére darab, amit gyakran tűznek műsorra a színházak, a budapesti Katona József Színház most mégis elővette és új köntösbe bújtatta a klasszikust. Ascher Tamás rendezése egyszerre mondható humorosnak és szomorúnak, ezt a kettősséget pedig egyértelműen Arnolphe karaktere adja. A középkorú férfi, aki magához vesz, majd egy zárdában neveltet egy kislányt, hogy mire az felnő, elvehesse feleségül. És mindezt miért? Hogy a felcseperedett lány a lehető legtudatlanabb legyen a világgal és magával az élettel kapcsolatban, Arnolphe pedig abszolút uralkodni tudjon felette. Terve viszont kudarcba fullad, mikor színre lép a fiatal és jóképű Horace, aki egy pillanat alatt elcsavarja az elzárva tartott Ágnes fejét. Mondhatnánk, hogy a vígjáték szellemességét a klasszikus félreértésen alapuló szituáció adja, ám Ascher Tamás gondoskodott arról, hogy a humor forrása többrétű legyen. Závada Péter szövege ugyanis rendkívül jóra sikerült; vicces, frappáns és abszolút jó ritmusú, könnyen emészthető, érthető.

Az, hogy ki mit lát bele a darabba, vagy inkább mögé, azt Ascher Tamás ránk bízza. Talán ez az, ami miatt érdemes a Katonába járni, kortól és nemtől függetlenül. Mindig fontos kérdéseket boncolgat, de soha nem mondja meg, mit is kéne gondolnunk.