Otthon

Minden idők legjobb filmjei az apa-gyermek kapcsolatról

Egy gyerek életében az apa legalább olyan fontos szerepet játszik, mint az anya – még akkor is, ha éppen nincs az életében. A filmművészet rengeteg alkalommal nyúlt a témához, és mutatta be, milyennek kellene lennie egy egészséges (vagy éppen kevésbé egészséges, de működő) apa-gyermek kapcsolatnak. Az alábbiakban ezek közül sorolunk fel néhányat.

A kölyök

Ennek a filmnek a története legalább annyira tragikus, mint amennyire komikus maga a mozi. A színészlegenda, Charlie Chaplin első egész estés játékfilmje egy gyerekről szól, akit megtalálnak az utcán, és szeretetben, biztonságban felnevelik, majd végül visszajuttatják az anyjának, a befogadó apuka óvó tekintete mellett. A film tökéletes mese arról, hogy nem a vér számít, hanem a szeretet, és arról, mennyire kegyetlen sorsa lehet egy olyan gyereknek, akit elhagy az apja. Charlie Chaplin már csak tudja, milyen így élni: őt magát is faképnél hagyta az apja, ráadásul a forgatás előtt néhány nappal halt meg a gyermeke is. Így kifejezetten nehéz lehetett szerető apát játszani, hiszen az egész filmet beárnyékolta a váratlan tragédia. Jól mutatja, hogy Chaplin mekkora színész, hogy minden bonyodalom nélkül végigcsinálta az egész munkát.

Kramer kontra Kramer

Dustin Hoffman játssza a munkamániás férjet és apát, akit egyszer csak elhagy a felesége, hogy új életet kezdjen, neki pedig bele kell tanulnia a gyereknevelésbe, amihez eddig kicsit sem konyított. Érdekes megfigyelni a főszereplő korábbi és új élete közötti párhuzamot, de mindenképpen fontos azt is látni, hogy a fiú, Billy iránti szeretet mennyire dominál az apa minden cselekedetében. A film során egyre közelebb kerülnek egymáshoz a gyerekkel, olyannyira, hogy amikor az anya vissza akarja szerezni a kisfiút, az apa nem akarja visszaengedni hozzá, és hosszú pereskedés kezdődik érte. A film jól bizonyítja, hogy még a leginkább karrierőrült férfiak is képesek jó és felelős apák lenni, akik nem feltétlenül veszteségként élik meg az otthon maradást, hanem egy olyan pluszként, amit az élet ajándékba adott nekik.

Az út

Viggo Mortensen igazán nem hétköznapi helyzetben áll helyt apaként: egy meghatározatlan, pusztító kataklizmát követően kell túlélnie, ami elsöpörte a civilizációt, kiirtott minden állatot és növényt, és eltompította a napfényt. Csupán egy maroknyi ember maradt életben, akik a maradványok guberálására vagy kannibalizmusra kényszerülnek. Mortensen és fia mindent megtesz, hogy túléljen, folyton úton vannak, és csak egymásban bíznak. A férfi tökéletes mintapéldája a gyerekéért mindent feláldozó apának, még akkor is, ha egyébként elég extrém körülmények között teszi ezt. A posztapokaliptikus világban Mortensen csak a saját és kisfia túléléséért küzd, de így is sokkal több mindene van, mint a többieknek: egy olyan kapocs van közöttük, ami egy ilyen embertelen időszakban többet ér minden élelemnél.

Mrs. Doubtfire – Apa csak egy van

Furcsán hangozhat, hogy egy ilyen vígjátékot is a többi alkotással együtt említünk, de valójában annyira mégsem meglepő: a filmben Robin Williams egyenesen nőnek öltözik azért, hogy három gyereke közelében maradhasson, miután felesége elhagyja, és munkanélkülisége miatt nem kapja meg a felügyeleti jogot. Bár maga a film kicsit bugyutának tűnhet, valójában mindössze egy olyan munkanélküli színészről szól, aki mindent megtenne, hogy a gyerekei mellett maradhasson. Jól mutatja azt is, mennyire igazságtalan tud lenni a gyermekelhelyezés, és sokszor nem ahhoz kerülnek a gyerekek, aki valóban a legjobb gondjukat viselné.

A témával bővebben foglalkozik a Ridikül mai, Hősapuk című adása. A studióban velünk beszélget Sipos Attila, Szabó Pál, Demeter Viktor és meglepetés-hölgyvendégünk.

Az előző adást ezen a linken nézhetjük vissza.