Konyha

A zöldséglevek jótékony hatása

Amikor zöldség- vagy gyümölcslevekről beszélünk semmiképpen nem az előregyártott és csomagolt alacsony minőségű tömegtermékekre gondolunk. Csak magára a termésre és amit az adhat nekünk.

Szereted a leveket? A zöldség vagy inkább a gyümölcs ami közelebb áll hozzád? Légy egy kicsit nyitott és próbáld ki ezek kombinációját, olyan arányban ahogy a saját ízlésednek a leginkább megfelel.

shutterstock_718961371

A zöldséglé tápanyagokkal tölt fel és nem csak nagyszerű az íze, de ily módon fokozhatod a a napi zöldségfogyasztásod is. Ha lé formájában veszed magadhoz a zöldségeket, elősegítheted a benned lévő vitaminok gyorsabb felszívódását, illetve ezáltal az emésztés kezdeti szakaszát is megkönnyítheted.
Vedd figyelembe, hogy csakis olyan zöldségeket válassz, amelyet szilárd állapotában is szívesen eszegetsz.  Szinte minden, ami zöldség vagy gyümölcs, levesíthető. Könnyebben elfogy a napi ajánlott 2-3 liter, ha változatos, amit iszunk.

Fotó: iStock.com/dianazh

Fotó: iStock.com/dianazh

A céklalé segít a vörösvérsejtképzésben és jó antioxidáns, erősíti az emésztőszerveket és jó immunerősítő, folsavai segítik a hormonok, enzimek és ingerületátvivő anyagok termelését, a vas hasznosulását.

Az alma gyümölcssav- és vitamintartalma is magas, több mint húszféle ásványi anyagot tartalmaz. A népi gyógyászatban a skorbut és fogínyvérzés ellen használták, segít a székrekedés ellen, serkenti a vérkeringést, ráadásul frissítő is – csersavtartalmának köszönhetően.

shutterstock_446738386

A répában lévő karotinok az A-vitamin előanyagai és természetes antioxidánsok. Védik a szervezetet a szabad gyökökkel szemben, így például az agyi érelzáródás ellen is. Erősítik a nyálkahártyát, a szemet, hajat, körmöt, az immunrendszert, és segítik a sebgyógyulást. A répalé jó szinte mindenféle anyagcserezavarra, csökkenti a koleszterin- és vércukorszintet, és erősíti az idegeket.

répás.almás.smoothie2

A szőlő erősíti az immunrendszert, és részt vesz az anyagcsere-folyamatokban. Jó hatással van az idegrendszer működésére, erősítik a fogakat és a csontrendszert. Savtartalma étvágyjavító hatású. A gyümölcs segít megelőzni és kezelni a székrekedést, frissen préselt leve segíti az emésztést, és támogatja a vesék és a húgyhólyag működését, lassítja a vesekő kialakulását. Reumás eredetű gyulladásos betegségekben csökkenti a gyulladást, enyhíti a fájdalmat. Minél sötétebb színű a szőlő, annál magasabb az antioxidáns-tartalma.

Egyik alkotóeleme a kvercetin nevű flavonoid, amely antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatású. Szerepet játszik a rosszindulatú daganatok kialakulásának megelőzésében, csökkenti a koleszterinszintet és a vérnyomást. Védi érrendszerünket a káros lerakódásoktól, illetve azok következményétől, az erek beszűkülésétől, az infarktustól és az agyvérzéstől.