Konyha

Miket fogyasszunk, hogy felvegyük a harcot a vashiánnyal?

Ha vashiányban szenvedünk, vagy az ismert tüneteket produkáljuk, és arra gyanakszunk, hogy ebben a betegségben szenvedünk, akkor érdemes megváltoztatni az étkezésünket, vagy legalábbis beépíteni bizonyos élelmiszereket és növényeket az étrendünkbe, amelyek bizonyítottan segítenek a vashiányban szenvedőknek.

Az tény, hogy a vas igen fontos szerepet játszik a sejtek oxigénellátásában, így ha a szervezetünk nem jut hozzá elegendő mennyiségben, akkor a hemoglobinszintünk csökkenhet, ez pedig sápadtsággal, szédüléssel és fáradékonysággal járhat. A vashiányt okozhatja a vegetáriánus étkezés – természetesen nem kell, hogy valaki mindenképpen vashiányos legyen csak azért, mert vegetáriánus – és a C-vitamin hiánya is.

A legnagyobb vastartalmú ételek ebből következően nyilvánvalóan a húsok, hiszen belőlük sokkal hatékonyabban szívódik fel a vas, mint a zöldségek esetében, ám ha odafigyelünk, akkor a növényekből is fedezhetjük a napi vasmennyiséget. Az étrendünket azonban okosan kiegészíthetjük olyan élelmiszerekkel, növényekkel, magvakkal, amelyeknek igen magas a vastartalmuk, így pedig nem fog kialakulni a szervezetünkben vashiány; ha pedig már fennáll a probléma, akkor visszaszoríthatjuk.

Fotó: Pixabay/ CCO Public Domain

Fotó: Pixabay/ CCO Public Domain

Mogyoró

A mogyoró 100 grammjában 35 milligramm vas található, így az egyik legkiemelkedőbb vasforrásnak számít.

Petrezselyemzöld

Elképesztően gazdag vasban, hiszen 100 gramm petrezselyemzöldben 97,8 milligramm vas található.

Pisztácia

Ha már magvak és mogyoró, akkor nem szabad megfeledkeznünk a pisztáciáról, hiszen 7,5 milligrammot tartalmaz 100 grammonként.

Bab

A szárazbabot nem véletlenül szokták említeni, ha vashiányról beszélünk, hiszen 100 grammjában 8 milligramm vasat tartalmaz, így egy finom babfőzelék megevésével hozzájárulunk az egészségünk és a megfelelő vasszintünk fenntartásához.