Konyha

A 7 legegészségesebb olajos mag

Finomak, kiválóan beleillenek az egészséges étrendbe, ellátnak fehérjével, rostokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, esszenciális zsírsavakkal: nem kérdés, hogy a magok igazi szuperételek. De melyek közülük a legegészségesebbek?

Érdemes minden nap egy maroknyi olajos magot elfogyasztani, ezzel is hozzájárulunk az egészségünkhöz. Ám ha ugyanazt esszük sokáig, például a nagyon is egészséges mandulát, végül ráununk. Az alábbi hét magot viszont jól tudjuk variálni vagy különböző receptekbe beilleszteni, így mindig lesz is kedvünk hozzájuk.

Brazil dió

A másik neve paradió, és az utóbbi években kezdtünk el vele megismerkedni hazánkban is. Nem helyettesíti a mi magyar diónkat, ami helyben terem, és akár mi magunk is megtermelhetjük az éves adagunkat néhány diófa segítségével, de ettől még értékes mag a brazil változat is. A paradióban meglepően sok szelén található, ami egy fontos ásványi anyag a pajzsmirigyműködésünk szempontjából, ráadásul a ráktól is véd. Ezen kívül erősíti a körmeinket, hajszálainkat, és a koleszterinszintet is csökkentheti. Egy nap két-három magot elég megenni belőle. Maga a fa nagyon különleges: akár 500–1000 éven át is él – főleg ha nem vágják ki az erdőirtások során –, és 50 méteres magasságával az Amazonas esőerdejének egyik legnagyobb fája. Csak azokban az érintetlen erdőkben terem gazdagon, ahol megélnek a beporzásához szükséges hatalmas méhek. A magokat nemcsak fogyasztásra szedik, de olajat is préselnek belőlük, a toktermésből pedig ajándéktárgyakat faragnak.

Fotó: iStock.com/conejota

Fotó: iStock.com/conejota

Kesudió

A kesu nevű fa Közép-Amerikában őshonos, és különlegessége, hogy húsos gyümölcsök teremnek rajta, amiket almáknak neveznek. Magában is értékes, lédús gyümölcs, de az alján találhatók meg a magok, azaz a kesudiók. Kiemelten sok kálium, magnézium, kalcium, folsav, K- és E-vitamin, szelén található bennük, de vastartalmuk sem elhanyagolható. Segítenek lassítani a sejtek öregedését, jót tesznek a szív- és érrendszerünknek is.

Makadámdió

Messziről úgy fest a fán Észak-Ausztrália trópusi erdeiben, mintha furcsa szőlőfürt lenne, ám a zöld héj mögött értékes termés rejtőzik. Hasonlít a törökmogyoróra, de nagyobb annál, és íze intenzív diós jellegű, igazi ínyencségnek számít. Nyersen és pörkölve is fogyasztható, illetve olaja is értékes. A magokban sok tiamin található, ami a B1-vitamin másik neve, de nagy mennyiségű mangánhoz és rézhez is jutunk fogyasztásával, az esszenciális zsírsavakról nem is beszélve. Húsételekhez, salátákhoz is társítják, nemcsak édességekhez.

Földimogyoró

Több vizsgálat is bizonyította, hogy a rendszeres földimogyoró-fogyasztók tovább élnek.  Plusz pont, hogy ezt a magot elérhetőbb áron kapjuk meg, mint a többit, és nagyon sokan szeretik. Kiváló fehérjeforrás, a borsó és a bab a legközelebbi rokona, ám a földimogyoró nagy része Dél-Amerikából érkezik hozzánk. Ez nem jelenti azt, hogy a kertben ne próbálkozhatnánk a termesztésével, de jó tudni, hogy melegigényes növény. A termése a föld alatt fejlődik ki, és nem csak mogyoróvajat, fűszert, olajat vagy lisztet lehet belőle készíteni. A legtöbb esetben pörkölve fogyasztjuk, de az agyonsózott változatokat inkább kerüljük! Így épp elég magnéziumhoz, foszforhoz jutunk, túl sok nátrium nélkül.

Fotó: iStock.com/Premyuda Yospim

Fotó: iStock.com/Premyuda Yospim

Pisztácia

A pisztácia fürtökben terem a fán, a legtöbb Iránban. Rengeteg arginin van benne, ami jó hatással van az erek egészségére, ráadásul szemvédő hatású lutein és zeaxantin is. Képes csökkenteni a stressz okozta vérnyomást, még a fogyásban is segíthet, és tele van antioxidánsokkal.

Dió

Kiváló ómega-3 zsírsavforrás, könnyen beszerezhető, hazánk egyik kincse. Ha van kertünk, ültessünk legalább egy diófát, levelei is értékesek, termése pedig még inkább. Igen sokféle ételben használhatjuk fel, az édességek mellett jól egészíti ki a húsételeket, salátákat is. Olaja rendkívül értékes a konyhában és a szépségápolásban is.

Pekándió

Kinézetre hasonlít a mi diónkhoz, de fája Észak-Amerikában őshonos. Kiváló E- és B-vitaminforrás, jó hatással van az anyagcserére, lassítja a sejtek öregedését, tele van antioxidánsokkal, csökkenti a koleszterinszintet, szebbé teszi a bőrt. Joghurtba keverve, salátákba, levesekbe téve is nagyon finom.