Konyha

A legjobb tortilla-variációk

Nagyon egyszerű elkészíteni, sokféleképpen variálhatjuk, szinte mindig van hozzá otthon alapanyag, mindenki megtalálja a kedvencét, és még az egészséges étkezéshez is hozzájárulhat.

A tortilla már az azték civilizációban élőknél is fontos alapételnek számított, népszerűségéből pedig ma sem vesztett. Eredeti formájában tlaxcallinak hívták, vastag lepényként fogyasztották, és őrölt kukoricaszemekből készült. Később a spanyol hódítók adták neki a kis tortácskát jelentő tortilla nevet. Mára a lepény elvékonyodott, és nem csupán kukoricából készülhet, sőt.  A spanyoloknál krumplival és hagymával készülő réteges omlettként tálalják, de Mexikóban a régi, hagyományos formájában is megkóstolhatjuk: mészvízben áztatják hozzá a kukoricát, és forróra hevített öntöttvaslapon sütik meg. Észak-Amerikában és Európa legtöbb részén búzalisztből készítik, szélesebb és vékonyabb az azték verziónál.

Fotó: iStock.com/Nadore

Fotó: iStock.com/Nadore

Miért egészséges?

A tortilla – még ha nem is teljes kiőrlésű lisztből készül – egészségesebb, mint a kenyér: só- és zsírtartalma alacsony, de van benne kálium, kalcium, vas, B-vitamin, ráadásul nagyon jó ízű zöldségekkel megpakolva. Felhasználási lehetőségeinek tárháza szinte végtelen, tehetünk bele gyümölcsöket, zöldségeket, húst, szószokat. A legegészségesebb verzióját akkor kapjuk meg, ha mi magunk készítjük el teljes kiőrlésű gabonát – is – felhasználva. 30 dkg liszthez adjunk hozzá egy teáskanálnyi sót, majd 1,2 dl víz és 3-4 evőkanál olaj – lehetőleg extra szűz olívaolaj – felhasználásával gyúrjunk belőle tésztát. Adhatunk hozzá egy kis sütőport is, ízesíthetjük még fűszerekkel, nagyon jól megy hozzá például az oregánó. A tésztából formázzunk kisebb cipókat, amiket nagyon vékonyra kell kinyújtanunk. Forró serpenyőben olaj nélkül süssük mindegyik oldalát egy-egy percig, a hólyagokat nyomkodjuk vissza az ujjunkkal.

Tortillatekercs sok zöldséggel

Az első tortillát érdemes minden földi jóval megtölteni, de igazán akkor lesz egészséges, ha ennek nagy része zöldség és sovány szárnyashús. Mehet bele paradicsom, paprika, uborka, hagyma, mindenféle saláta, de akár bab vagy borsó is. Kukoricával és sajttal is gazdagítsuk, a szószhoz pedig használjunk natúr joghurtot, kefirt vagy tejfölt, ki melyiket szereti jobban, sózzuk, fűszerezzük, de adhatunk hozzá pici majonézt is. A hús akkor a legfinomabb benne, ha bepácoltuk, és kevés zsiradékot használva megsütöttük-meggrilleztük, majd felkockáztuk. A tortillalapokat melegítsük elő, és még úgy kenjük meg a szósszal, illetve töltsük meg, hogy ne törjön, keményedjen. A feltekerés sem nagy mutatvány, az egyik végét hagyjuk szabadon a tekercsünknek, öntsünk rá még szószt, és már ehetjük is. Szalvétát készítsünk mellé!

Fotó: iStock.com/rez-art

Fotó: iStock.com/rez-art

Tortilla hús nélkül

Csupán zöldségeket használva is nagyon finom ebédet vagy vacsorát kapunk, Négy tortillalaphoz 10 dkg krémsajtra lesz szükségünk, egy pritaminpaprikára, egy gerezd fokhagymára, egy csokor petrezselyemre, egy marék olívabogyóra és egy újhagymára. Gazdagíthatjuk még bármi mással, amit otthon találunk, akár mirelit zöldségekkel vagy spenóttal is.  Minden zöldséget aprítsunk fel, majd kevés olívaolajon picit pirítsuk meg serpenyőben – a petrezselymet és a krémsajtot ne tegyük még rá! Ha megpuhultak a zöldségek, akkor már mehetnek ők is. A töltelék kész: melegítsük meg a tortillalapokat, és töltsük meg őket!

A gyümölcsös változat

A tortillát nemcsak sósan, de édesen is fogyaszthatjuk, egyfajta tartalmas desszertként – a gyerekek biztosan imádni fogják. Búzaliszttel készült tortillalapokat – négy darabot – melegítsünk fel, majd kenjük meg őket összesen 12 dkg mascarponéval. Két nagy banánt karikázzunk rá, majd jöhet összesen 20 dkg bogyós gyümölcs és két evőkanálnyi méz, hogy elég édes legyen.