Konyha

Így készítsünk valóban egészséges müzlit

Nagy tévhit, hogy a boltokban kapható müzlik egészségesek, pedig magok és részben teljes kiőrlésű gabonából készült pelyhek alkotják, nem is beszélve a dobozokra festett gyönyörű gyümölcsökről, amik sok-sok százalékban gazdagítják a reggelinek valót. Akkor mégis mi a baj vele?

A legtöbb, boltban kapható gabonapehely és müzli valóban tartalmazhat teljes kiőrlésű gabonát, de csak kis százalékban. Legnagyobbrészt valamilyen gabona felfújt pelyhe alkotja az alapot, amit jó esetben zabpehellyel gazdagítanak. A dobozon található gyümölcsök aszalva, főleg mazsola formájában foglalnak helyet a keverékben, s ha liofilizált, azaz fagyasztva szárított állapotban is, de igen kis mennyiségben lapulnak a dobozban. Ami pedig a legfőbb ellenérv a müzli és a könnyen magunkkal vihető müzliszeletek ellen, az az elképesztően magas cukortartalom. Innentől kezdve a müzli tulajdonképpen némi cukrozott gabona tejbe öntve vagy tömbbé ragasztva: szép, látványos, könnyen fogyasztható, finom, de egészségesnek éppen nem nevezhető, a vércukorszintet hirtelen emeli meg, és aztán az hamarosan vissza is esik, mi pedig újra éhesek leszünk.

Fotó: Pixabay/ CC0 Public domain

Fotó: Pixabay/ CC0 Public domain

Így készítsük el magunknak

Szerencsére nem is olyan nehéz finom müzlit előállítani otthon. Először is jó alapként szolgálnak azok a bioboltokban kapható, cukor nélkül készített müzlialapok, amiket csak fel kell turbóznunk. Érdemes a valóban teljes kiőrlésű gabonából készült pelyheket keresni és megvásárolni, hiszen ezek sokkal egészségesebbek, több bennük a vitamin, az ásványi anyag, a rost, és hosszú órákra eltelítenek. Valódi gyümölccsel, banánnal, joghurttal leöntve, esetleg mazsolával és magokkal – mandulával, mogyoróval, dióval, lenmaggal – megszórva kész is a finomság, amit jól lezárva hetekig tárolhatunk, s reggel ugyanúgy csak a tálka tejbe öntünk. Ez a fajta müzli valóban gazdag rostokban, vitaminokban, esszenciális zsírsavakban, fehérjékben, és jóllakat a délelőttre. Ha szeretnénk édesíteni, tegyünk bele édesebb gyümölcsöket vagy egy kis mézet, esetleg egészséges cukorpótlót.