Konyha

Diós őszi finomságok

A dió az ősz egyik legjobb húzása: finom, egészséges, tápláló, és olyan izgalmas édességeket lehet vele készíteni, hogy nem is tudjuk, hol kezdjük a felsorolást.

Diót enni nagyon jó. Nemcsak azért, mert változatosan használható a konyhában, de azért is, mert kifejezetten egészséges, és hazánkban is megterem. Meglehetősen sok A-, E- és B-vitamin található benne, de rengeteg ásványi anyagot és rostot is a szervezetünkbe juttatunk fogyasztásával. Gazdag magnéziumban, a vérnyomás szabályozásáért felelős káliumban, csontképző fluorban, vérképzést segítő rézben – ezért ajánlják a dióolajat vérszegénység esetén –,  és a szívizomgyengeség ellen hatásosan bevethető szelénben, de a szívnek, szemnek, agynak elengedhetetlen omega-3 zsírsavakban is. Ha elég diót eszünk, lassíthatjuk a memóriaromlást, jobban tudunk koncentrálni, de a jótékony hatások itt még nem állnak meg. Az Amerikai Rákkutató Társaság konferenciáján kiderült, hogy a dió fogyasztása véd az emlőráktól, csökkenti a tumor méretét és kialakulásának gyakoriságát is. Egy másik ráktípusra is jó hatással van: képes csökkenteni a prosztatarák kockázatát.

Fotó: iStock.com/Socha

Fotó: iStock.com/Socha

Hogyan együk a diót?

Csemegézzünk belőle rendszeresen, de a fogyókúrázóknak tudniuk kell, hogy 10 dkg dió már több mint 600 kalóriát jelent, ugyanannyit, mint egy tábla csoki. Napi 3-5 dió elfogyasztása azonban még nem káros, sőt éppen hogy jót tesz egészségünknek. Ehetjük édességként, keverhetjük a zsemlemorzsához, párosíthatjuk sajttal, készíthetünk belőle édességeket, a dióolajat salátákra csorgathatjuk, a diófa leveléből pedig értékes gyógyteát főzhetünk, ami hajhullásra és emésztési zavarokra is használható. Na de leggyakrabban a dióból sütemény készül, nem is akármilyen! Nézzünk hozzá ötletként pár receptet.

Egyszerű diós sütemény

Nagy előnye, hogy a hozzávalókat csak össze kell keverni, aztán megsütni, és máris kész a finomság. 25 dkg lisztre lesz szükségünk, aminek fele lehet teljes kiőrlésű, 20 dkg cukorra (amit szintén helyettesíthetünk egészséges cukorpótlóval), 3 tojásra, 10 dkg darált dióra, 2 dl tejre, 3 dkg vajra, egy kiskanál sütőporra és egy kevés rumra vagy rumaromára. Mindent keverjünk össze, és sütőpapírral bélelt tepsiben tegyük 180 fokos sütőbe. Tűpróbáig süssük, majd tálaljuk csokiszósszal, baracklekvárral vagy tejszínhabbal.

Fotó: iStock.com/NoirChocolate

Fotó: iStock.com/NoirChocolate

Narancsos-diós szelet csokiréteggel a tetején

30 dkg lisztből, 12 dkg vajból, 20 dkg cukorból, 2 tojássárgájából, fél teáskanál reszelt narancshéjból, egy fél narancs levéből és fél dl tejből gyúrjunk tésztát, és osszuk két részre. Az egyik felét nyújtsuk ki, és tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe. Erre jön a töltelék, amit 10 dkg vaj, 15 dkg liszt, 20 dkg darált dió, 20 dkg cukor, fél tasak sütőpor és 2 tojásfehérjéből vert kemény hab segítségével készítünk el. Simítsuk el a tölteléket a tésztán, tegyük rá kinyújtva a másik adag tésztát, majd 180 fokos sütőben süssük addig, amíg aranybarna nem lesz a teteje. A kész sütire másfél tábla étcsokoládé és egy teáskanál vaj felolvasztott keverékét öntsük.

Diós-szilvás sütemény

Az ősz másik nagy egészséges slágere a szilva, dióval párosítva pedig még finomabb. A tésztához 10 dkg cukrot keverjünk simára ugyanennyi puha vajjal, majd adjuk hozzá 6 tojássárgáját és egy citrom lereszelt héját. Ezután apránként jöhet hozzá 10 dkg liszt, egy teáskanálnyi fahéj, ugyanennyi sütőpor és 10 dkg darált dió. Ha alaposan kikevertük a tésztát, óvatosan forgassuk hozzá a hat tojásfehérjéből vert kemény habot. Simítsuk sütőpapírral bélelt tepsibe, majd készítsük el a tölteléket: 70 dkg kimagozott szilvát daraboljunk fel, keverjük össze egy teáskanál fahéjjal, 5 dkg cukorral, 5 dkg durvára vágott dióval, és halmozzuk a tészta tetejére. 180 fokon süssük nagyjából ötven percen át, tűpróbával ellenőrizzük, jó-e már a sütemény. Ha kihűlt, tálalhatjuk is.