Konyha

Aszalt gyümölcs – tényleg egészséges?

Sok diétás oldalon, blogon olvashatjuk, hogy az aszalt gyümölcsöket bátran fogyaszthatjuk, hiszen egészséges cukrokat tartalmaznak, így nyugodtan elővehetjük őket, ha ránk tör az édesség utáni vágy. De valóban ilyen egyszerű volna, tényleg minden aszalt gyümölcs egészséges?

Ha kell egy jó snack, délutáni rágcsálnivaló vagy egy kis esti nasi a film mellé, sokan nyugodt szívvel nyúlunk az aszalt gyümölcsök után, de valóban egészségesek? Az aszalt gyümölcsök jórészt megőrzik vitamin- és ásványianyag-tartalmukat – igaz, a hosszú szárítás során veszítenek valamennyit A- és C-vitamin-tartalmukból –, de ezzel együtt cukortartalmuk is megmarad, így ha diétázunk, sajnos nem nassolhatunk belőlük annyit, amennyit szeretnénk. Egy darabka aszalt szilva vagy sárgabarack épp ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint ha frissen fogyasztjuk, azonban mivel a mérete kisebb, azt az érzést keltheti bennünk, hogy kevesebbet eszünk belőle. Már csak azért is érdemes odafigyelni a mennyiségre, mert a túlzott fogyasztás hasmenést okozhat – főleg, ha nincs hozzászokva a szervezetünk –, hiszen a nedvesség hiánya miatt sokkal koncentráltabb a rosttartalma.

Fotó: iStock.com/HandmadePictures

Fotó: iStock.com/HandmadePictures

De azért egészséges?

Ha nem visszük túlzásba, akkor kifejezetten jót tesz a szervezetnek az aszalt gyümölcs, hiszen vitamin- és rostforrás, ráadásul csillapítja édesség iránti vágyunkat anélkül, hogy valamilyen krémes sütemény után nyúlnánk. Bár túlzott fogyasztása valóban okozhat hasmenést, ebből adódóan természetes gyógymódja lehet a székrekedésnek, így érdemes otthon tartani némi aszalt szilvát, ha nem szeretnénk gyógyszer után nyúlni. Antioxidáns-tartalmának hála lassítja az öregedést, sőt ásványianyag-tartalma miatt jót tesz a vérkeringésnek is. Ha edzés előtt egy órával szükségünk lenne egy falatnyi energiára, de már nem akarunk sokat enni, hiszen az nem tenne jót, érdemes egy-két aszalt gyümölcsöt magunknál tartani, mivel lassan szívódnak fel, így segítenek majd, hogy bírjuk az edzés végéig.

Melyik válasszam?

Szerencsére rengetegféle gyümölcsből választhatunk, ha aszaltgyümölcs-készleteinket szeretnénk feltölteni, készíthetünk szilvából, sárgabarackból, almából, körtéből, meggyből, áfonyából, fügéből, datolyából, sőt még banánból is. Ezek legtöbbje a boltban is kapható, de bátran kísérletezhetünk velük otthon is. Mutatjuk, hogyan.

Fotó: iStock.com/SMarina

Fotó: iStock.com/SMarina

Menjünk biztosra

Ha biztosra akarunk menni, mi magunk is készíthetünk aszalt gyümölcsöt, így nem kell aggódnunk azon, hogy a legjobb gyümölcsből készült-e. A folyamat egyszerűbb, mint gondolnánk, csak gyűjtsünk össze néhány ép, egészséges szemet a választott gyümölcsből, alaposan mossuk meg és csöpögtessük le, majd töröljük szárazra papírtörlővel. Minél frissebb és ízletesebb gyümölcsöt választunk, annál finomabb lesz az íze a szárítás után is, így érdemes jó minőségűt választanunk. A nagyobb darabokat vágjuk fel a kívánt méretre, és távolítsuk el a magjukat és a héjukat. Helyezzük el egymástól egyenletes távolságra egy tepsin vagy egy tálcán. Az aszalást sütőben is végezhetjük, de nyáron a szabadban, a napon is megpróbálhatjuk. A legfontosabb, hogy mindig alacsony hőmérsékleten, maximum 60 fokon aszaljuk őket hosszú ideig, ami a több órától akár a több napig is eltarthat. Ez idő alatt a gyümölcs fokozatosan egyre többet veszít majd víztartalmából, akkor érjük el az ideális állapotot, ha már nedvességtartalmának 80%-át elveszítette. A végeredmény akkor jó, ha még ruganyos, enyhén ragacsos, de már nem tudunk belőle folyadékot kinyomni. Ha úgy érezzük, hogy kész vagyunk, száraz, hűvös helyen, dobozban vagy üvegben tároljuk a gyümölcsöket, amelyek akár több hónapig is elállnak, ezzel pedig biztosíthatjuk, hogy a téli hónapokban is mindig legyen otthon természetes vitaminforrás a kamrában.