Konyha

A karfiol-popcorntól a padlizsánpörköltig – Alapanyagok szokatlan szerepkörben

Aki kicsit is érdeklődik a főzés tudománya iránt, az egészen biztosan felkapja a fejét az alábbi különleges receptek láttán.

Leginkább azoknak kell kreatívnak lenniük az alapanyagok kiválasztása és felhasználása terén, akik valamilyen érzékenység vagy allergia miatt kénytelenek száműzni bizonyos ételeket az étrendjükből, esetleg etikai megfontolások mentén adták fel a hús és az egyéb állati eredetű termékek fogyasztását. Ők fognak most igazán örülni ezeknek a recepteknek!

Vöröslencse-spagetti

A vegetáriánusok számára jó hír, hogy a vörös lencse kiválóan pótolja a darált húst, legalábbis állagában, bár tápanyagtartalma sem elhanyagolható. Aprózzunk fel egy fej lila hagymát és három gerezd fokhagymát, majd futassuk meg őket egy kanálnyi olajon. Öntsünk rá egy nagy bögre vörös lencsét, pirítsuk egy darabig, és öntsük fel ugyanannyi vízzel, sózzuk, borsozzuk, fűszerezzük kurkumával, kakukkfűvel és friss bazsalikommal. Aki szeretné még egészségesebbre készíteni, az tehet bele reszelt sárgarépát és zellert, tartalmasabb és finomabb is lesz. Amikor már félig megfőtt a lencse, adjunk hozzá leforrázott és megpucolt vagy konzervparadicsomot, várjuk meg, míg szétfő, és már készen is van.

Fotó: iStock.com/ALLEKO

Fotó: iStock.com/ALLEKO

Padlizsánpörkölt

A padlizsánban az az egyik legjobb, hogy viszonylag semleges az íze, így lényegében bármi készíthető belőle, igen, pörkölt is. Ebben az a jó, hogy mindenki ízlése szerint fűszerezheti. A vöröshagymát vagy újhagymát pároljuk üvegesre egy csepp olajon, dobjunk rá felkockázott paradicsomot és zöldpaprikát, fűszerezzük jó sok pirospaprikával, de imádni fogja az ételünk a füstölt paprikaport is, majd pár perc után dobjuk rá a megmosott és felkockázott padlizsánokat is. Egy kevés vizet öntsünk alá, és pároljuk, amíg meg nem puhulnak a zöldségek. Hagyományos körettel tálaljuk.

Édesburgonya-palacsinta

Számtalanszor megírtuk már mi is, hogy az édesburgyonya nem krumpli, annál sokkal több. Magas a C-, B2-, B6- és E-vitamin-tartalma, de ásványi anyagokban is bővelkedik: kálium, réz, mangán. Ugyanúgy, mint a hagyományos krumplink, sütve, főzve, pürésítve is kiváló, a fogyókúrába is beilleszthető köretet kapunk. De ha úgy bánunk vele, mint a rebarbarával vagy a sütőtökkel, akkor sem tévedhetünk nagyot. Sőt, kiváló lepény és sütemény is készülhet belőle, ahogy palacsinta is. Kicsit időigényesebb talán, mint a hagyományos változat, de megéri: az édesburgonyákat csomagoljuk alufóliába, és süssük puhára. Mérettől függ, ez mennyi idő, de fél óránál semmiképp se több. Fontos, hogy jó puha legyen, hiszen miután kivettük a sütőből, és még melegen lehúztuk a héját, langyosan egy villával jól össze kell majd nyomkodnunk, és belekeverni egy egész tojást és egy csepp vaníliaaromát. A többi száraz hozzávalót, a 10 dkg lisztet, az egy evőkanál porcukrot, a 3 gramm sütőport és egy kávéskanál fahéjat külön dolgozzuk össze, adjuk a burgonyához, és még annyi tejet, hogy palacsintatészta-állaga legyen – innentől kezdve bánjunk úgy vele, mint egy hagyományos palacsintával: süssük, töltsük, és fogyasszuk jó ízzel.

Fotó: iStock.com/ginew

Fotó: iStock.com/ginew

Karfiol-popcorn

Ennek a vicces nevű ételnek nincs sok köze ugyan a popcornhoz, csupán annyi, hogy remek kis nasi estére vagy a vendégeknek. Szedjünk egy karfiolt rózsáira, aprókra, nagyjából egycentisekre, sózzuk meg, és öntsük nyakon annyi olajjal, amennyi szépen körbeöleli, majd hagyjuk „hatni” legalább 5 percig. Ezután szórjuk meg nagyjából két evőkanál élesztőpehellyel, hogy szép egyenletes réteget képezzen rajta, majd tegyük sütőbe, és szárítsuk a legalacsonyabb hőfokon 2 órát.