Egészség

Figyelj a kálium bevitelre, életet menthet!

A kálium fontosságáról keveset beszélünk, pedig nélkülözhetetlen az egészségünkhöz. Ezért érdemes odafigyelni a megfelelő mennyiség bevitelére. Nélküle súlyos betegségek alakulhatnak ki.

A kálium elengedhetetlen a sejtek működéséhez. Szabályozza a szívverést, biztosítja az izmok és az idegek megfelelő működését. Mindezen túl nélkülözhetetlen a fehérje szintéziséhez és a szénhidrátok lebontásához.

Étrendünkben egyre kevesebb a kálium, pedig igazán nagy szükség van rá. A banán remek kálium forrás, de a sárgabarack, szilva, narancs, tök és burgonya szintén nagyobb adagban tartalmazza. Az ajánlások szerint naponta egy felnőttnek 3500 mg káliumot kellene bevinnie a szervezetébe.

A megfelelő kálium bevitel számos betegséget megelőz, például a magas vérnyomást. Fotó: shutterstock/Michal Chmurski

A megfelelő kálium bevitel számos betegséget megelőz, például a magas vérnyomást ( Fotó: shutterstock/Michal Chmurski)

A magas vérnyomás normalizálásában is szerepet játszik. Mindezt egy megfigyeléssel is bizonyították – számolt be Harvard Medical School. Háromféle étrendet, azok kálium tartalmát és hatásait vizsgálták meg. Egy átlagos étrendben megközelítőleg 1700 mg káliumot találtak naponta. Abban az étrendben, amely zöldségben és gyümölcsben gazdag volt, már 4100 mg káliumot fedeztek fel.

Ugyanígy megvizsgáltak egy olyan étrendet is, amely szintén zöldségben és gyümölcsben gazdag volt, de mindezek mellett kevesebb cukor, vörös hús és alacsony zsírtartalmú tejtermék volt benne. Arra az eredményre jutottak, hogy a zöldségben és gyümölcsben gazdag étrend a normál vérnyomású embereknél a szisztolés értéket 2,8 Hgmm-rel, a diasztolés értéket 1,1 mm Hgmm-el csökkentette, szemben a hagyományos étrenddel. A kombinált étrend, amelyben még vörös hús sem volt 5,5 Hgmm-rel és 3,0 mm Hgmm-rel csökkentette a vérnyomást, mint a szokásos étrend. A magas vérnyomású embereknél a kombinált étrend még ennél is nagyobb mértékben csökkentette a vérnyomást.

A kálium a stroke kialakulásának kockázatát is csökkenti. Mivel csökkenti a vérnyomást, így a stroke kialakulásának esélye is kisebb. Minél több a kálium bevitel – természetesen az egészséges és javasolt mennyiségig -, annál kisebb a stroke kialakulásának kockázata.

Éppen ezért javasolt az étrendünkbe a lehető legtöbb zöldség és gyümölcs beiktatása, mert ezekben található természetes módon a legtöbb kálium. Ugyanakkor csak orvosi felügyelettel szabad káliumot szedni.