Egészség

Mit ehetnek az ízületi gyulladásban szenvedők? Íme a lista!

Az ízületi gyulladásban szenvedők sokat tehetnek állapotuk javításáért, ha számos - számukra veszélyes - ételt kihagynak az étrendjükből. A lista hosszú, de pánikra semmi ok. Maradt még sok ehető étel.

Az ízületi gyulladásban szenvedőknek szóló cikkünkben felsoroltunk jónéhány ételt, amely számukra nem megfelelő. Jogos a kérdés: mit is ehetnek? Hiszen a listán nálunk alapélelmiszernek számító ételek és alapanyagok voltak. Ilyen a kenyér, tésztafélék, minden, ami glutén tartalmú, felvágottak, de a listán volt még a paradicsom, paprika és a burgonya is.

Az ízületi gyulladásban szenvedőknek még számos zöldség, gyümölcs, hús és hal maradt az ehető ételek listáján. Fotó: shutterstock/Lisovskaya Natalia

Az ízületi gyulladásban szenvedőknek még számos zöldség, gyümölcs, hús és hal maradt az ehető ételek listáján. Fotó: shutterstock/Lisovskaya Natalia

Bár ijesztőnek látszik a tiltás, azért maradt még bőven ehető élelmiszer. A tejet például teljesen nem tiltották meg, csak a bio változatot javasolták, sőt a bio görög joghurt a benne lévő probiotikumokkal még segíthet is a gyulladás elleni küzdelemben. Vagyis a reggeli tejes kávé már megmentve. Bár már növényi tejekből is széles a választék és nagyon finomak. Akár otthon is elkészíthetők fillérekből.

Kenyér, péksütemények, tészták és egyéb glutén tartalmú ételek nélkül bizony lehet élni. Mi több, meglehetősen jól és egészségesen. Ma már bármely bioboltba betérve számtalan alternatív lisztfélét lehet kapni, amelyek sokkal egészségesebbek. Gluténmentes liszt és remekül használható a kukoricaliszt, rizsliszt, kölesliszt, lenmagliszt, szezámliszt, zabliszt, gesztenyeliszt, mandulaliszt, hogy csak a legnépszerűbbeket felsoroljuk. A zablisztet például majdnem ugyanúgy használhatjuk, mint a búzalisztet. Bár kelt tészták készítésére nem igazán alkalmas. Ugyanakkor az internet tele van olyan jobbnál jobb blogokkal, ahol hasznos tanácsokat kaphatunk, miként készíthetünk például gluténmentes kenyeret, bagettet, kiflit, zsemlét vagy kakaós csigát. Ezzel a lendülettel pedig a reggeli kávé után, a reggelink is meg van mentve. Persze reggelire ehetünk tojást bármilyen formában. No meg a hagyományosan elkészített sonkát, disznósajtot, szalonnát, tepertőt vagy májkrémet. Persze mindezt őstermelőtől vásároljuk, ott biztosan nem tesznek bele haszontalan E számokat. Ha pedig már ott vagyunk, akkor vásároljunk tőle tőkehúsokat, csirkét, pulykát, kacsát, vagy libát. A kistermelők nem etetik olyannal az állataikat, amit maguk sem akarnának megenni. Így biztosan jó minőségű húst kaphatunk náluk.

A bevásárolt húsokat pedig készítsük el főve vagy sütve. A lényeg, hogy ne növényi olajat használjunk hozzá, hanem zsírt. Bizony színtiszta disznó, mangalica, kacsa vagy libazsírt. Amellett, hogy finomabbak, nem keletkeznek bennük káros anyagok a sütés során. Egyébként a rántott húsról sem kell lemondani, remek gluténmentes prézliket kapni már. De van másik megoldás is: kávédarálóban finomra őrölt zabpehellyel panírozzuk be a húst. Csak dobjuk a felvert tojásba a besózott, kiklopfolt húst, majd forgassuk bele az őrölt zabpehelybe. Mehet is a forró zsírba. Megtévesztésig olyan lesz, mint az eredeti és egyben egészségtelen rántott hús. Ha nem szeretnénk a zsír szagát sokáig kiszellőztetni a lakásból, akkor alternatívaként remek megoldás a kókuszzsír. Kiválóan lehet benne sütni, például édesburgonya hasábot. És már el is érkeztünk a krumpli kérdéséhez. Az édesburgonyából ugyanazokat az ételeket el lehet készíteni, mint a hagyományos krumpliból. Azon túl, hogy jót teszünk vele az ízületeinknek, testünk minden része hálás lesz érte. Ugyanis nem hizlal és a vércukor szintet sem emeli meg. Vagyis cukorbetegek is fogyaszthatják. De köretként maradt még a rizs, amelyből a vad vagy a barna változat a legjobb választás. Számos zöldséget tehetünk még a tányérunkra köretnek, sőt gyümölcsöt is. Ugyanis a gyümölcsök közül egy sem volt tiltva. Például az aszalt datolya összepürésítve remek édesítő cukor helyett. De a méz is megfelel, bár azt melegíteni tilos, ugyanis elveszti a jótékony hatását. Remekül használható még édesítésre a sztívia, rizsszirup vagy az agavé szirup.

Egészségeset és jó minőségű ételt enni sokkal jobb, mint a patikában sorban állni. Fotó: shutterstock/Ross Helen

Egészségeset és jó minőségű ételt enni sokkal jobb, mint a patikában sorban állni. Fotó: shutterstock/Ross Helen

A zöldségek közül csak a paradicsom és a paprika tilos a burgonya mellett. Akkor lássuk mi is maradt még a listán – a teljesség igénye nélkül: kukorica, borsó, bab, zöld bab, lencse, sárgaborsó, hagymák, karalábé, uborka, patisszon, cukkini, sárga és fehérrépa, zeller, sóska, spenót, mángold, káposztafélék, tökfélék, kelbimbó, brokkoli, retek, saláták, karfiol, spárga, édeskömény, gomba, cékla, padlizsán, és a már említett édesburgonya. Erre a listára nem mondhatjuk, hogy szerény. Számtalan remek étel készíthető belőle a rakott zöldségektől a zöldségfasírtokig és a töltött ételekig. Akkor még nem beszéltünk a számtalan zöld- és szárított fűszerről, amelyek csodás ízeket adhatnak ételeinknek.

Az életmódváltás odafigyelést, szervezést igényel. Ezt senki sem cáfolja, ugyanakkor nagyon is megéri egészségesen táplálkozni, oda figyelni, hogy honnan és mi kerül a tányérunkra. Többszörösen megtérül a befektetett idő és energia. Ugyanis, ha kevesebbet vagy talán egyáltalán nem kell orvoshoz járnunk és a patikában hagyni szemmel is jól látható összeget, akkor biza megéri. Egészen szép summát lehet ezzel megtakarítani úgy, hogy közben finomakat és egészségeset eszünk. Ez a magyarázat azoknak is, akik azt hoznák fel ellenérvként, hogy drága így étkezni.

Hát nem kellemesebb elfoglaltság főzni valami egészséges finomságot, mint az orvosnál vagy a patikában sorban állni?  A végére már csak egy kérdés maradt: ugye, hogy mennyi minden finomság maradt még azon a listán?