Egészség

Szívünket védő ételek

Lehet vajból, össze is törhet, de mindenképpen gondoskodnunk kell róla, mert az egyik legfontosabb szervünk: a szívünk. A helyes étkezéssel sokat tehetünk érte, vannak kifejezetten szív-barát ételek.

A szívbetegség vezető halálok már a világban, amely a rossz és egészségtelen étkezési szokásoknak köszönhető. Így nem mindegy mi kerül az asztalunkra nap, mint nap.

Étkezésünkkel sokat tehetünk a szívünk egészségéért. Fotó: shutterstock/marilyn barbone

Étkezésünkkel sokat tehetünk a szívünk egészségéért. Fotó: shutterstock/marilyn barbone

Az alacsony C-vitamin bevitel is kockázatos lehet a szívünk egészségére. A C-vitamin felelős – többek közt – az érfalunk állapotáért, a koleszterin felszívódásért, megvéd az oxidatív stressztől és semlegesíti a káros molekulákat. C-vitaminhoz jutni nem nehéz. Együnk sok savanyú káposztát, citrusféléket, és egyéb gyümölcsöket. A csipkebogyóteában és a homoktövisben is rengeteg C-vitamin lapul.

A zöld leveles zöldségek segíthetnek szívünknek. Fotó: shutterstock/Ekaterina Kondratova

A zöld leveles zöldségek segíthetnek szívünknek. Fotó: shutterstock/Ekaterina Kondratova

De remekül szolgálják a szívünk egészségét a zöld leveles növények is, mint például a sóska, spenót, mángold, kelkáposzta és saláták. Antioxidánsokat, egészséges zsírsavakat és rostokat tartalmaznak. Érdemes nem csak főzelékként gondolni rájuk, ugyanis számtalan kreatív módon elkészíthetjük ezeket a zöldségeket – tanácsolja a Heathy foodnetwork.

Ha már spenótnál járunk, ne feledjük el a fokhagymát sem. (Jó sok fokhagymával az igazi a spenótfőzelék.) A fokhagyma csökkenti a vérnyomást és a koleszterin szintet, így védi szívünk egészségét is. Érdemes sokszor fűszerezni vele ételeinket.

A magas kakaótartalmú étcsokoládé flavonoidokat és más hasznos vegyületeket tartalmaz. Ennek köszönhetően a “rossz” koleszterinszintet csökkenti a vérben, amely szintén jót tesz a szívünknek.

A mérsékelt vörösbor fogyasztásról megoszlanak a tudományos vélemények egyelőre. Ám az bizonyos, hogy van benne a szívet védő anyag. Ugyanakkor az bizonyított, hogy a vörös szőlő és a vörös színű gyümölcsök segítik szívünk egészséges működését. Érdemes sokat enni belőlük. Például a gránátalma gyulladáscsökkentő hatásával és magas antioxidáns tartalmával még a káros plakkok kialakulását is megakadályozza. Vagyis nem tömődnek el az ereink. Ilyen hatása van a sötét színű bogyós gyümölcsöknek is, mint például a feketeszeder, áfonya vagy akár a fekete ribizli.

A citrom és a gránátalma is szívbarát étel. Fotó: Unsplash/ Luke Michael

A citrom és a gránátalma is szívbarát étel. Fotó: Unsplash/ Luke Michael

Az olajos magvak, mint a dió, mandula, mogyoró vagy kesudió szintén jó hatással van szívünkre. Egészséges zsírok, fehérjék és rostok lapulnak bennük. Így csökkentik a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

A gyulladásokat akadályozza meg, csökkenti a triglicerid szintet és a “jó” koleszterinszintet emeli az omega 3, amelyet például a szardíniában találhatunk meg.

A kutatók górcső alá vették a hüvelyes zöldségeket is, és azt tapasztalták, hogy jó hatással vannak a szív egészségére. Javasolják még a gyakori fogyasztását a céklának, kurkumának, chia magnak, almának és a brokkolinak.

A felsorolt alapanyagokból számtalan finom ételt készíthetünk szívünk védelme érdekében.