Egészség

Együnk a magas vérnyomás ellen!

A gyógyszereken túl az étkezéssel is sokat tehetünk állapotunk javításáért. A magas vérnyomás néma gyilkos. Sokáig észrevétlenül képes pusztítani a testünkben. Íme a vérnyomás-barát ételek.

A hosszú távon rejtve maradt és kezeletlen magas vérnyomás nagy pusztítást végezhet a szervezetünkben. Például szívbetegséghez, vesebetegséghez vagy akár stroke-hoz is vezethet. A rendszeres vérnyomás-mérésen és a gyógyszeres kezelésen túl ételekkel is támogathatjuk egészségünket. Vannak olyan alapanyagok, amelyek segíthetnek a magas vérnyomás elleni küzdelemben – tájékoztatott a Healthline. Ilyenek például a zöld levelű zöldségek. A bennük lévő kálium támogatja a vese munkáját, így csökkentve a vérnyomást. Érdemes ezért sok fejes salátát, római salátát, sóskát, spenótot, mángoldot, kelkáposztát, rukkolát vagy egyéb zöld levelű salátát enni. Elsősorban frissen tanácsos fogyasztani őket, de felhasználhatjuk fagyasztva is, mert ezzel az eljárással megőrzik az egészséges beltartalmukat. Javasolt rendszeresen zöldturmixot készíteni banánból, zöld levelűekből magtejekkel.

A megfelelő étkezéssel sokat segíthetünk szervezetünknek a magas vérnyomásunk leküzdésében. Fotó: Shutterstock / vchal

A megfelelő étkezéssel sokat segíthetünk szervezetünknek a magas vérnyomásunk leküzdésében. Fotó: Shutterstock / vchal

A magas vérnyomásban szenvedők étrendjébe érdemes beiktatni gyakran bogyós gyümölcsöket is, például fekete áfonyát, epret, málnát vagy az éppen a most érő ribizlit. Ezek a gyümölcsök flavonoidokban gazdagok, amelyek segítenek megelőzni vagy éppen levinni a magas vérnyomást.

A cékla szintén segíthet a magas vérnyomás elleni küzdelemben. A benne lévő nitrogén-oxid felelős a gyógyhatásáért. Érdemes céklalevet összekeverni például gránátalma levével összekeverni, mert az is fokozza a vérnoymáscsökkentő hatását. De a cékla főzve és sütve is finom és hatásos.

A zabpehely rendszeres fogyasztása is jótékony hatással lehet a magas vérnyomásra. Nem kell a megfőzésével bajlódni, elég ha egy tiszta befőttesüvegbe teszünk zabpelyhet, tört, pörkölt törökmogyorót, kókuszreszeléket, mazsolát, cukrozatlan kakaóport és leöntjük kókusztejjel. Éjszakára tegyük hűtőbe és reggelre kész a finom zabkása. Nem csak finomabb lesz, de még jobb lesz a hatása, ha tálaláskor banánt karikázunk bele. Ugyanis a banán káliumban gazdag és ez is segíthet. Tehetünk bele kakaópor helyett étcsokoládé darabot is, azzal is fokozhatjuk vérnyomáscsökkentő hatását a zabkásánknak.

Nem csak a férfiak hajkoronájának tesz jót, ha tengeri halakat esznek, hanem a magas vérnyomásban szenvedőknek is. Elsősorban a zsírosabb halak, mint a makréla vagy a lazac, magas omega-3 zsírsavat tartalmaz. Ennek köszönhetően jó hatással van a magas vérnyomásra. Javasolt a pisztráng is, amely még D-vitamint is tartalmaz. Nem kell bonyolult ételt készíteni belőlük, elég, ha sütőpapírban fűszerekkel megszórva, citromlével és olívaolajjal megcsöpögtetve sütőben megsütjük.

Az olajos magvak rendelkeznek magas kálium és magnézium tartalommal. Só nélkül szabad enni. Salátákra szórva nagyon finom például egy kis pirított tökmag, napraforgómag, de a pisztácia is remek választás.

Magas vérnyomás esetén fontos olíva olajat is beiktatni az étrendbe. Sütni, hevíteni nem tanácsos, inkább salátaöntetként érdemes használni. Magas polifenol tartalma ugyanis gyulladásgátló hatású, ezáltal segít a magas vérnyomás leküzdésében.

Ne feledkezzünk meg az ősi “gyógyszerről” sem, a fokhagymáról. Igaz, nem egy randibarát étel, de nagyon hatásos lehet.