Egészség

Ennyi ideig bírjuk ki alvás nélkül

Bár elég sokáig kibírjuk alvás nélkül, a kialvatlanság súlyos következményekkel jár. Torzítja személyiségünket és ez még a legkisebb baj.

Az alvás nélkülözhetetlen része az életnek, és számos élettani és pszichológiai folyamatot segít elő. Normális esetben az alvás testünk számára a regenerálódás ideje: a szívműködés lelassul, csökken a pulzusszám, lassúbbá és mélyebbé válik a légzés. A pihentető, jó alvás eredménye a felüdülés, a szervezet munkabíró képességének visszanyerése. Ha valamilyen okból a pihentető alvás nem valósul meg, az fáradtság, koncentráció zavar, teljesítmény csökkenés, ingerlékenység formájában jelentkezik a nap folyamán.

Fotó: iStock.com/KatarzynaBialasiewicz

Fotó: iStock.com/KatarzynaBialasiewicz

Nem véletlen, hogy az alvásmegvonás kegyetlen módszerével vallattak, sőt vallatnak ma is. Alvás nélkül ugyanis csupán egy-két napig bírjuk ki személyiségtorzulás nélkül. A kevés alvás már néhány nap alatt fizikai tüneteket, extrém személyiségzavarokat és pszichológiai változásokat produkálhat. Az „útikalauz anatómiába” blog szerint eddig a leghosszabb, alvás nélkül kibírt idő 11 nap volt, de a vizsgálat végén az önkéntes kísérleti alanynak már akadozott a nyelve, agresszív lett, hallucinált, és sokszor nem is emlékezett arra, mit csinált az előző percben.

Fotó: iStock.com/Liderina

Fotó: iStock.com/Liderina

Ebből is látszik, hogy az alvás mennyire fontos. Alvás közben a szervezet pihen, az izmok ellazulnak, lassul a légzés, a szívverés, miközben agyunk, álmaink segítségével feldolgozza a napközben minket ért hatásokat. Egy svéd kutatás szerint azoknál, akiknek problémájuk van az elalvással vagy az alvással, háromszorosára nő a szívelégtelenség kockázata azokhoz képest, akiknek nincs alvászavaruk. Az alvászavar csökkenti az alkalmazkodóképességet. Valamint a reagáló-, tanulási- és tűrőképesség, a figyelem, a munkateljesítmény csökken, egyre kifejezettebb ingerlékenység, fáradtságérzés jelentkezik, sőt, tartósan kimerült állapotban a testi betegségek és a szellemi leépülés kockázata is lényegesen fokozódik.