Egészség

Téli szabadtéri sportok, amik egészségesebbé tesznek

A rendszeres mozgás télen is nagyon fontos. A kinti hideget megfelelő, réteges öltözködéssel ki tudjuk küszöbölni, így a megfázás esélye nélkül sportolhatunk. Nemcsak szervezetünk lesz tőle erősebb, de a téli depresszió is enyhíthető a programokkal.

Érdekes megfigyelés, hogy azok, akik rendszeresen sportolnak a  szabadban ősszel és télen is, egészségesebbek, és kisebb eséllyel kapnak el valamilyen megszokott téli betegséget. Persze ez nem jelenti azt, hogy maratoni futásoknak kéne nekiállnunk, miközben a kanapéról is nehezen kászálódunk fel. Ám a téli inaktivitást érdemes száműzni az életünkből, mert rossz hatással lehet a szívünkre. A változtatás lényege a fokozatosság, a változatosság és az öröm. Ha tehetjük, vonjuk be az egész családot a mozgásos programba, főleg a gyerekek lesznek érte hálásak. Együtt minden könnyebb, ráadásul a család minden tagjánál csökken egy kicsit a fény- és szabadlevegő-hiány. A téli sportolás arra is kiváló, hogy leadjuk a felszedett kilókat, kicsit gyorsítsunk az anyagcserénken, s megelőzzünk betegségeket, amik a mozgásszegény életmód miatt alakulnának ki. Még az ilyenkor felgyűlő feszültséget is le tudjuk vezetni egy kiadós sétával vagy hógolyózással.

Fotó: iStock.com/FamVeld

Fotó: iStock.com/FamVeld

Szánkózás és síelés

A hegyekben megmaradt a hó, így akik olyan szerencsések, hogy van mellettük egy, azok mindenképpen menjenek szánkózni. Hihetetlen élmény kicsiknek és nagyoknak egyaránt, s a felfelé kutyagolás testmozgásnak sem utolsó. Megfelelő szél- és vízálló csizmában, nadrágban, kabátban, sapkában és kesztyűben biztos, hogy nem fogunk megfázni. Felnőttként azzal tehetjük még intenzívebbé a mozgást, ha húzzuk a gyereket magunk után a szánkón sík terepen. Aki nemcsak szánkózni, de síelni is szeretne, esetleg a kettőt együtt, de se hegy, se hó nincs a közelében, az látogasson el hazánk műhavas pályáira. Eplényben, Mátraszentistvánon, Bánkúton, a Kékes tetőn, Visegrádon vagy Dobogókőn is találunk jó minőségű havas pályákat, amiket érdemes meghódítani.

Túrázás

A természet télen is gyönyörű, s teljesen új arcát mutatja. A havas tájakon követhetjük állatok lábnyomait, megcsodálhatjuk az erőt, a hegyeket, de hó nélkül is nagyszerű túrázási lehetőségek közül választhatunk. A megfelelő öltözet és egy termosz forró tea mellett nyugodtan túrázhatnak a gyerekek és az idősek is. A séta maga jótékony hatású, a levegő tiszta, a csendet szinte vágni lehet, minden megnyugtató és békés. Lehet fagyott leveleket, bogyókat keresni, állatokat – köztük vízimadarakat – lesni, akik ilyenkor könnyebben előbújnak rejtekhelyeikről. A hazai vadasparkoknál, nemzeti parkokban érdemes érdeklődni, mert sok helyen szerveznek kifejezetten téli túrákat. Ezekre is érkezzünk felkészülten, legyen nálunk elegendő enni- és innivaló, tárkép, feltöltött mobiltelefon, és takaró is.

Fotó: iStock.com/GorynVD

Fotó: iStock.com/GorynVD

Korcsolyázzunk

Intenzív mozgás, ami kiválóan erősíti a lábakat és a törzset is. Egészen kicsi gyerekek is képesek hamar megtanulni a megfelelő mozdulatokat, és a megfelelő védőfelszerelés viselése megóvja őket a balesetektől. Hó hiányában is űzhető sport, ha elég hideg van hozzá, hazai tavaink partján mindig kijelölnek korcsolyapályákat. Ilyen hiányában legyünk inkább óvatosak, a természetes vizek befagyva nem feltétlenül biztonságosak, bárhol lehet egy rejtett hőforrás, vagy bármi más miatt vékony a jég, amiről nem tudunk. Ilyenkor inkább használjuk a műjégpályákat: Budapesten ott az óbudai, a csepeli és a városligeti korcsolyapálya, de a vidéki nagyvárosok is készíttetnek általában saját műjégpályát. A legtöbb helyen hangulatos világítás, díszítés és forró tea is várja a sportolókat; akár világos van, akár sötét, kiváló sportolási, szórakozási, ismerkedési lehetőség. Hogy a kölcsönzés árát és idejét megspóroljuk, érdemes magunkkal vinni a saját korcsolyánkat, a gyerekeknek is kaphatunk állítható talpméretű sporteszközöket, amik évekig kiszolgálják őket.