Egészség

Így kezelhetjük a szezonális depressziót az ünnepek előtt – a szakemberek szerint

A decemberi sürgés-forgás és várakozással teli időszak könnyen azt az érzést keltheti bennünk, mintha mindenki tele lenne pozitív energiával, mindenki felhőtlenül boldog lenne. A valóság azonban sajnos nem ilyen jó: ezek a hetek meglehetősen terhesek lehetnek az idősebbek számára illetve azoknak, akik valamilyen mentális problémával küszködnek. A nyomás és az elvárásoknak való megfelelés az ünnepi készülődés kellemetlen velejárója, ami súlyosbíthatja a szorongást, a depressziót. Mégis lehet megoldás: így kezelhetjük a szezonális depressziót az ünnepek előtt a szakemberek szerint.

Már a tél, a rövid nappalok és a hosszú, hideg éjszakák sem tesznek jót egyes mentális problámával küzdő embernek, az ünnepek közeledte még „rá is dob egy lapáttal”. Az arra hajlamosak, mentálisan bizonytalanabbak úgy érezhetik, hogy extra nyomás nehezedik rájuk, még több elvárásnak kellene megfelelniük, amire pedig képtelenek. Főleg azok esetében lehet ez kritikus, akik egyedül élnek – az egyedülálló fiatalabbak mellett az idősebbek is ide tartoznak, de sajnos társaságban is lehet magányos valaki.

Fotó: Unsplash/ Ryan Pouncy

Fotó: Unsplash/ Ryan Pouncy

Mozduljunk ki otthonról

„Próbáljunk hosszabb-rövidebb időt eltölteni azokkal, akiket szeretünk, akik fontosak a számunkra még akkor is, ha eleinte nehezünkre esik megtenni a kezdő lépést” – tanácsolja dr. Sherry Benton pszichológus. Szerinte bármilyen nehéz is lehet, tegyük meg az első lépést és törekedjünk arra, hogy minőségi időt töltsünk másokkal. Sétáljunk, beszélgessünk, hagyjuk, hogy az ő energiájuk feltöltsön bennünket is erővel.

Haladjunk kis lépésekben

Írjuk meg a saját listánkat, kezdjük el tervezni a vásárlást, a sütést-főzést. Nem kell, hogy minden csillogóan tökéletes legyen. Mindenből csak annyit vállaljunk, amivel el is bírunk: egyszerre csak egy ajándékot keressünk, egy tálca sütit süssünk, és így tovább. Legyünk tisztában a határainkkal, ne vállaljuk túl magunkat. Ha elakadnánk, kérjünk segítséget, a szeretteink biztos szívesen megteszik.

És ha van rá mód sportoljunk valamit. Hetente kétszer-háromszor mozogjunk legalább fél órát közepesen intenzíven.

Ha ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetbe kerül, van segítség! Hívja a 116-123-as ingyenes lelkielsősegély-számot!