Egészség

Kevésbé ismert jelek arra, hogy talán D-vitamin-hiányban szenvedünk

A D-vitamin egy hormonhoz hasonlító anyag, amelyet táplálkozással nehezen tudunk bevinni nagyobb mennyiségben a szervezetünkbe. A napsütés ebben nagy segítségünkre van, ám az őszi–téli időszakban komoly vitaminhiányt is érzékelhetünk. Mik azok a kevésbé ismert tünetek, amelyek D-vitamin-hiányra utalhatnak?

A D-vitamin elengedhetetlen az immunrendszer erősítéséhez, ráadásul a csontépítésben, a csontok egészségének megőrzésében is nagy szerepet játszik. A vitamin hiányában kialakulhat csontritkulás, csontgyulladás, és további, a csontszerkezetet érintő elváltozás.

Gyerekeknél a következő tünetekre érdemes figyelni, amire talán nem is gondolnánk, pedig D-vitamin-hiányra utalhatnak:

  • boltozatos homlok
  • gyakori légúti, illetve egyéb fertőzések
  • állandó álmosság
  • hangulatingadozások, depresszió
  • sápadtság
  • elgörbült alsó végtagok
  • mellkasi csontok, bordák deformálódása, izomzat tónusának csökkenése, izomfájdalmak
  • csontok gyengesége
Fotó: iStock.com/margouillatphotos

Fotó: iStock.com/margouillatphotos

Az sem jó azonban, ha önállósítjuk magunkat, és mindenféle felügyelet nélkül elkezdjük pótolni a D-vitamint. Ez a vitamin ugyanis túladagolható, ennek a tünetei pedig a következők:

  • hányinger, hányás
  • fogyás
  • fejfájás
  • fokozott szomjúságérzés
  • fokozott vizeletürítés
  • székrekedés, hasmenés
  • hasi fájdalmak

Éppen ezért rendkívül fontos, hogy minden esetben konzultáljunk egy szakemberrel, aki megállapítja a szervezetünk D-vitamint-szintjét, ez alapján pedig meg lehet határozni a pótlás mennyiségét és idejét.

Ennyi D-vitaminra van szüksége a gyerekeknek naponta:

  • csecsemők: 400-1000 NE
  • 1-6 éves kor között: 600-1000 NE
  • 6 éves kor felett: 600-1000 NE
  • serdülők: 800-1000 NE

Ilyenkor ősszel, kifejezetten fontos tehát a D-vitamin pótlása a kevés napsütés miatt, ráadásul közeleg a tél, amikor a helyzet még rosszabb lesz.