Egészség

Kalóriaégetés – van rá mód, hogy gyorsítsuk a folyamatot

Aki valaha küzdött már makacs túlsúllyal, próbálgatott különböző diétákat és sportokat, hogy sikeresen lefogyjon, tudja, hogy ez az egyik legnehezebb feladat. Az életmódváltás bizony embert próbáló, mi pedig általában türelmetlenül várjuk az eredményt, azonnal és látványos változást szeretnénk. Sajnos semmi sem megy egy csettintésre, meg kell érte dolgozni, de akad néhány trükk, ami segítheti a kalóriaégetést.

Reggelizzünk

Azt hihetnénk, hogy ha kihagyunk egy étkezés, akkor az csak jó, hiszen azzal sem viszünk be több kalóriát a szervezetünkbe. A reggeli ráadásul mindig is megosztó dolog volt, hiszen sokan egyszerűen nem is kívánják olyan korán az ételt, van, akinek nincs rá ideje, így gyakrabban előfordul, hogy egyszerűen megfeledkezünk róla. A szakemberek szerint azonban ez a legfontosabb étkezés, és komoly hibát követünk el vele, ha kihagyjuk. Ha ébredés után rögtön nem megy, próbáljunk felkelés után egy órán belül reggelizni, ez biztosan segíteni fogja az anyagcserénket. Ha kihagyjuk a nap első étkezését, a szervezetünk azt fogja hinni, hogy raktároznia kell az energiát, ezzel pedig lassítja a zsírégetés folyamatát.

Csökkentsük a stresszt

Persze könnyű mondani, de való igaz: a stressz nem segít a kalóriaégetésben. Ha szeretnénk sikeresen fogyni, akkor mindenképp fordítsunk energiát a lelki egészségünkre is. Legyen szó jógáról, relaxációról, meditációs gyakorlatokról vagy csak egy jó nagy sétáról, ami segít kitisztítani a fejünket, érdemes időt szakítani rá, ugyanis a stresszhormon emelkedett szintje is megnehezíti az anyagcsere-működést.

Fotó: iStock.com/jandrielombard

Fotó: iStock.com/jandrielombard

Aludjuk ki magunkat

Nem viccből mondják, hogy napi nyolc óra alvás lenne az ideális: valóban ennyire van szüksége a szervezetünknek ahhoz, hogy teljesen kipihenje magát. Persze vannak mindenkinek igazi éjjeli bagoly időszakai, mások pedig nagyon korán, hajnalban ébrednek; meg kell találnunk a módját annak, hogy elegendőt aludjunk, nem fogjuk megbánni. Az alvásunk mennyisége nagyban összefügg az étvágyunkkal, figyeljük csak meg, hogy ha nem alszunk eleget, másnap sokkal éhesebbnek érezzük magunkat.

Rendszeresen eddzünk

Bár nem ezt írtuk a listánk első helyére, tekintsük ezt is alapvetésnek: edzés nélkül nem megy. Hiába is szeretnénk lefogyni, életmódot váltani vagy gyorsítani az anyagcserénket, otthon a fotelban ücsörögve ez nem fog magától beindulni. Ha szeretnénk kalóriát égetni, bizony mozognunk kell, legalább heti kétszer, de inkább háromszor. Edzettségünk és testsúlyunk szerint válasszunk olyan sportot, amit élvezünk is, de ami megköveteli, hogy a határainkat is feszegessük. Ha újrakezdők vagyunk, akkor gyakori és intenzív sétával is javíthatjuk állóképességünket, ezzel is egyre közelebb jutva ahhoz, hogy akár nagyobb kihívást jelentő sportokat is kipróbálhassunk.

Fotó: iStock.com/Nastia11

Fotó: iStock.com/Nastia11

Sose hagyjuk ki az étkezést

Ahogy már a reggelinél is említettük: egy étkezés kihagyása nem segít a fogyásban, sőt csak arra készteti a szervezetünket, hogy raktározzon, ezzel lassítva az anyagcserénket. Alakítsunk ki egy stabil, lehetőleg legalább öt étkezésből álló étrendet, és ehhez tartsuk magunkat, ha törik, ha szakad. Látni fogjuk az eredményét: nemcsak a fogyásunk fog beindulni, de kiegyensúlyozottabbak is leszünk, mint ha rendszertelenül étkezünk. Mondanunk sem kell, hogy arra is figyeljünk oda, hogy mit eszünk, ehhez a legjobb, ha dietetikus segítségét kérjük, így biztosan nem kell félnünk attól, hogy valamilyen tápanyagból nem viszünk be elegendőt a szervezetünkbe.

Szokjunk rá a zöld teára

Ha szomjasak vagyunk, a víz mellett ne cukros italokat, szénsavas üdítőket válasszunk, hanem zöld teát, amely hidegen és melegen, minden ízesítés nélkül is finom, ráadásul növeli az anyagcsere sebességét, és segít megelőzni a zsír felszívódását is.