Egészség

Befolyásolja egészségünket, hogy milyen pózban alszunk

Hiába alszunk nyolc órát, reggel mégis fájdalmakkal telve, fáradtan ébredünk? Nehezünkre esik bemelegíteni magunkat a felkeléshez? A szakértők szerint ennek oka az is lehet, hogy rosszul választjuk meg az alvási pozíciónkat.

Az éjszaka folyamán a legtöbbünk forgolódik, testhelyzeteket vált, sokak akár egész kis utat megtehetnek az ágyukon. Ennek ellenére mindannyiunknak megvan a kiválasztott alvópóza, amihez ragaszkodik, amiben elalszik. Nincs is ezzel semmi baj, amíg mondjuk nincsenek olyan váll- és nyakfájdalmaink, hátproblémáink, amik reggel is jelentkeznek. Ez esetben már érdemes elgondolkodni azon, vajon mit művelhetünk testünkkel éjszaka abban a nyolc nem elhanyagolható órában. Kezdetnek érdemes a matracot lecserélni egy keményebbre, mert a puha ugyan kényelmes, de nem nyújt megfelelő alátámasztást. Ha ezzel megvagyunk, akkor kérdezzük meg párunkat, milyen pózokban lát aludni, és gondolkozzunk el azon, az általunk használt testhelyzet tényleg megfelelő-e.

Fotó: iStock.com/Liderina

Fotó: iStock.com/Liderina

A legtöbben az oldalukon alszanak

A leggyakrabban használt alvási póz az oldalt fekvés, sok esetben összegömbölyödéssel. A szívet érő nyomás miatt sokan nem tudnak a bal oldalukon aludni, ám ezért cserébe reggeli csípő- és hátfájdalmakkal ébredhetnek. Azoknak, akik gyomorégéssel, éjszakai refluxos tünetekkel élnek, nagyon nem ajánlott a jobb oldalon heverészés, mert a gyomor záróizma ebben a helyzetben könnyebben kinyílik, így visszafolyhat a sav a nyelőcsövünkbe. A salakanyagok eltávolításáért felelős nyirokfolyadék szintén testünk bal oldalára gyűlik össze, így ha ebben a pózban fekszünk, segítjük a rendszer működését. A bal oldalra is át lehet szokni, de figyeljünk, hogy megfelelő alátámasztást kapjon a nyakunk, esetleg keressünk kifejezetten oldalt fekvésre kialakított párnát. Akinek a háta gyakran fáj, a térde alá is tehet egy párnát. Terhes nőknek kifejezetten ajánlott, mert semmi sem akadályozza a véráramlást a baba felé, de az is tény, hogy a legtöbb rémálmot a bal oldalukon alvók tapasztalják meg.

Hason nem ajánlott aludni

Sajnos rossz hírünk van azoknak, akik eddig a hason alvásra szavaztak. A szakértők szerint ez a lehető legrosszabb póz, ami csak létezik. Testsúlyunk nyomja belső szerveinket, a gerinc íve megtörik, a fejünk az egyik irányba el van forgatva, ami nem kedvez a nyakunknak, és hosszú távon fájdalmakat okozhat. Zsibbadás, ízületi fájdalom jelentkezhet. A megemelt fejrész segíthet, hogy ne kelljen elforgatnunk a nyakunkat, illetve az, ha a hasunk alá párnát helyezünk, de a gyomorsavasak legyenek óvatosak. Az a legegyszerűbb, ha áttérünk valamelyik másik alváspózra, „átszoktatjuk magunkat”.

Fotó: iStock.com/Vera_Petrunina

Fotó: iStock.com/Vera_Petrunina

Ezért érdemes a háton fekvést választani

Az emberek csupán nyolc százaléka tud a hátán fekve aludni. Ennek egyik oka lehet az, hogy a horkolásos vagy alvási apnoés tünetek ebben a pózban a legerősebbek. Ha eddigi alváspózunkban nem szenvedtünk tőle, háton fekve viszont még rosszabbak a tünetek, térjünk vissza eredeti alvási rítusunkhoz. Az alvási apnoét mindenképpen vizsgáltassuk ki, hiszen az éjszakai légzéskimaradás veszélyes lehet, és növeli a magas vérnyomás vagy a stroke kialakulásának esélyét. Ennek ellenére háton fekve aludni egészséges, belső szerveinket nem éri nyomás, ha a testünk felső része kicsit magasabban van, a refluxos tünetek is mérséklődnek. Ha elég kemény az ágy, gerincünk, medencénk pihen, regenerálódik. Ahhoz, hogy el tudjunk így aludni, vegyük magunkat körbe párnákkal, amik megakadályozzák, hogy mondjuk megszokásból hasra gördüljünk. Ha sokadik próbálkozásra sem sikerül, és idegeskedünk amiatt, hogy kényelmetlen háton aludni, akkor – hacsak nincsenek reggelente alváspózunk miatt fájdalmaink – térjünk inkább vissza ahhoz, amit megszoktunk, megszerettünk. A nyugodt, pihentető alvás ugyanis mindennél fontosabb, hiszen akkor leszünk megfelelően energikusak, terhelhetők, jókedvűek és kiegyensúlyozottak, ha eleget és jól aludtunk.