Egészség

Így vehetjük fel a harcot a hőhullámokkal 5 + 1 egyszerű lépésben

A változó korral járó tünetek eltérőek lehetnek, egyénfüggő, hogy ki hogyan éli meg a menopauzát. Az egyik legismertebb jele ennek a folyamatnak a hőhullám, amikor egy kellemetlen meleg áramlást érzünk a testünkben, majd ez hirtelen átvált hidegre, ami után nem győzünk betakarózni, felmelegedni. A szakemberek szerint ez a hormonváltozás egyik természetes velejárója. Ha megszüntetni nem is tudjuk, enyhíthetjük a tüneteket: így vehetjük fel a harcot a hőhullámokkal 5 + 1 egyszerű lépésben.

Kerüljük a koffeint

Akármennyire is szeretjük a kávét, az egyik dolog, amit tehetünk a hőhullámok csökkentése érdekében, hogy elkerüljük a koffeinfogyasztást. Valójában minden olyan ételt vagy italt ajánlott kerülni, ami stimulálhatja a szimpatikus idegrendszerünket. A vizsgálatok szerint a koffeinbevitel felerősítheti a hőhullámok gyakoriságát és/vagy intenzitását. Igyunk inkább gyógynövényteát a kávé helyett.

Fotó: iStock.com/absolutimages

Fotó: iStock.com/absolutimages

Állítsuk be a vércukorszintünket

Az egyensúly az életünk és a szervezetünk minden területén fontos az egészségünk érdekében, így a vércukorszintünk esetében is. A hormonháztartás megváltozása során az egyensúly felbomlik, ezért ilyenkor érdemes fokozottabban odafigyelni arra, hogy egyensúlyt teremtsünk a szervezetünkben. Fogyasszunk egészséges fehérjéket (például halat, csirkét, marhahúst, tojást, diót, babot, hüvelyeseket) és egészséges zsírokat (például avokádót, dióféléket, olívaolajat és állati fehérjét), valamint rostban gazdag ételeket.

Fontos a légzés

A tudatos, mély légzés pozitívan hathat a már említett szimpatikus idegrendszerünkre. Szánjunk rá naponta kétszer 15 percet reggel és este: lélegezzünk mélyeket, alkalmazzunk hasi légzést, figyeljük a levegő útját, lassan és figyelemmel végezzük. És a hőhullám esetén is jusson eszünkbe a légzésünkre figyelni!

Sportoljunk rendszeresen

A rendszeres testmozgás csökkenti a stresszt, boldogsághormon termelődik közben, és adrenalin szabadul fel a szervezetünkben. Mindez nagy segítségünkre lehet menopauza idején. A legjobb az lenne, ha naponta 40–45 percet rá tudnánk szánni erre. Ráadásul az alvásunk is sokkal jobb lehet tőle, de általában pozitív hatással lehet a rendszeres sport az egészségi állapotunkra.

Próbáljuk ki a gyógynövényeket

Kérjük ki egy szakember véleményét, és próbáljuk ki a gyógynövényeket – ezek is segíthetnek a hőhullámok mérséklésében. Tea vagy illóolaj formájában is alkalmazhatjuk, de egy-egy megfelelő hőmérsékletű fürdő is alkalmas lehet a hőhullámok ellen.

Hűtsük le magunkat

Törekedjünk arra, hogy a szokásosnál kicsit kisebb testhőmérsékleten tartsuk magunkat – ezzel ugyancsak csökkenthetjük a hőhullámok mennyiségét és intenzitását. Kerüljük a vastag takarókat, a hideg italokat és a forróságot. (Persze arra figyeljünk, hogy ne fázzunk meg!)