Egészség

5 ok, amiért boldogabbak másoknál azok, akik rendszeresen futnak

A rendszeres mozgás boldoggá tesz. Mindegy, melyik sportágat választjuk, úgy érezhetjük, hogy egészségesebbek, kiegyensúlyozottabbak és boldogabbak vagyunk tőle, mint ha nem edzenénk soha. A futás egyre népszerűbb, talán mert nem sok minden szükséges ahhoz, hogy valaki elkezdjen rendszeresen futni. Mármint nem sok tárgy, hiszen kezdetben elég lehet egy jó futócipő. S amikor rákapunk az ízére, megtapasztalhatjuk, hogy a futás révén szebb lett az életünk. És milyen jól érezzük! Íme 5 ok, amiért boldogabbak másoknál azok, akik rendszeresen futnak.

Bizonyára mi is megtapasztaltuk már magunkon, hogy amikor rendszeresen sportolunk, valahogy szebbek a napjaink. Akár reggeli edzéseket tartunk, akár estefelé húzzuk fel a sportcipőnket, a másnap valahogy mindig jobban indul, és ez az energia egész nap kitart, de a következő edzésig mindenképp. Így van ez azzal is, aki rendszeresen fut – a futás ugyanis számos pozitív hatással lehet fizikai és mentális egészségünkre egyaránt. Ha eddig hezitáltunk, bátran vágjunk bele! Íme 5 ok, amiért boldogabbak másoknál azok, akik rendszeresen futnak.

1. Endorfinlöket az agynak

Bármilyen rendszeres, akítv testmozgás, így futás közben is egy nagyobb adag endorfinlöket éri az agyunkat. Ezek a hormonok pedig olyan hatást válthatnak ki belőle, amelyek révén sokkal energikusabbnak, éberebbnek és boldogabbnak érezhetjük magunkat. Az endorfintermelődés akár már futás közben megkezdődhet, de utána valószínűleg mindenképpen megtapasztaljuk ezt a hatást – és ez az az állapot, ami miatt újra és újra nekivágunk végtelen kilométereknek.

Fotó: iStock.com/nd3000

Fotó: iStock.com/nd3000

2. Izmosabb, feszesebb, formásabb idomok

Minden bizonnyal nem árulunk el nagy titkot, amikor kimondjuk, hogy a rendszeres futás hatására megváltozik az alakunk. Az izmaink erősödnek, az alakunk formálódik, mindenünk egyszerre feszesebb lesz, amitől nem csoda, ha jobban érezzük magunkat. Az, hogy jobb formába kerülünk, nemcsak fizikailag, de szellemileg is megtapasztalható.

3. Kihívások teljesítése

Amikor rendszeresen futunk, valószínűleg lépésről lépésre haladva egyre nagyobb távokat tudunk lefutni. Majd viszonylag rövid idő alatt eljuthatunk arra a szintre, hogy kihívásokat állítsunk magunk elé, amiket sikerül is teljesítenünk. Ez lehet edzés közben egy bizonyos táv, de akár be is nevezhetünk egy-egy kisebb-nagyobb versenyre, ahol megmérettethetjük magunkat. Az ilyen sikerek növelhetik az önbizalmunkat, ami boldogsággal tölthet el bennünket.

Fotó: iStock.com/Primoz_Korosec

Fotó: iStock.com/Primoz_Korosec

4. Egy közösséghez tartozunk

Mégpedig a futók egyre bővülő közösségéhez. Bár a futás jellemzően egyéni sport, lehet kettesben vagy csoportosan is űzni. Valamint az egyedül futás közben is találkozhatunk másokkal, akikkel rögtön megtalálhatjuk a közös témát, és szuper barátságok alakulhatnak ki a kezdeti, tapasztalatcserén alapuló beszélgetések révén. S ha sikerül barátságot kialakítanunk, az minden bizonnyal boldogsággal tölthet el bennünket, de mindenképp szebbé teheti az életünket.

5. Javulhat az önbecsülésünk

A sok-sok siker, amit átélhetünk futás közben, illetve a futással kapcsolatban, segíthet, hogy javuljon az önbizalmunk, az önbecsülésünk. Mivel a fizikai és mentális egészségünk is javul a rendszeres mozgás segítségével, és sokkal jobban érezhetjük magunkat, ezt a környezetünk is észreveszi. Javulhat a teljesítményünk a munkahelyünkön, és otthon is kiegyensúlyozottabbak lehetünk. Vagyis mindenképp pozitív hatással lehet az életünkre, és közelebb kerülhetünk a futás segítségével a boldogsághoz.

A témával Futással az egészségért címmel és sztárvendégekkel foglalkozik a Ridikül ma is 17.05-kor kezdődő adása a Dunán. A stúdióban beszélget Maráz Zsuzsanna, Gyarmati Panka és Szekeres Adrien, valamint meglepetésvendég is érkezik hozzánk.

A tegnapi adást ezen a linken nézhetjük meg, vagy 21.35-kor a Duna Worldön és 7.40-kor a Dunán.