Egészség

5 + 1 dolog, ami miatt kudarcba fulladhat a fogyókúránk

A fogyás és általában a fogyókúra a legtöbb esetben sajnos nem olyan egyszerű, mint amilyennek gondolnánk. A rendszeres testmozgás és a tudatos étrend a legfontosabb része, csakhogy nem csak ezeken múlik. Sokan kezdenek például szorongani miatta – azt hiszik, hogy ha elkezdik, akkor már egész életükben csak brokkolit ehetnek sovány csirkemellel, és életük végéig számolniuk kell a kalóriákat. Kinek lenne ehhez kedve?! Ezek mellett azonban még számos dolog befolyásolhatja a fogyókúránk kimenetelét, amit hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni, vagy egyszerűen nem is tudunk róluk. Mutatjuk, ezt az 5 + 1 dolgot mindenki rosszul tudja a fogyókúráról a szakember szerint.

Az igazsághoz persze hozzátartozik: előfordulhat, hogy sajnos egyes tényezők ellen nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk tenni. A genetikával például szinte képtelenség harcolni, bár igaz, ami igaz, ebben az esetben talán kisebb súlyt kapnak a gének, mint például az egészségi állapotunk vagy az életmódunk. Emellett azonban több tévhittel is találkozhatunk: íme 5 + 1 dolog, ami miatt kudarcba fulladhat a fogyókúránk.

1. Hormonháztartás

Amikor váratlanul megnő a testsúlyunk, minden előzmény nélkül, pedig valójában nem változtattunk az életmódunkon, akkor nagy esély lehet arra, hogy a hormonjainkban történt változás okozza a testsúlygyarapodást. A pajzsmirigy hormonjai például határozottan befolyásolhatják a testsúlyunkat, illetve hogy éppen hízunk vagy fogyunk. Ilyenek például az inzulin, leptin, kortizol, adrenalin és a nemi hormonok: az ösztrogén, progeszteron és tesztoszteron. Ha ezek egyensúlya valamerre elbillen, az bizony könnyen meglátszódhat a testsúlyunkon.

Fotó: iStock.com/StockRocket

Fotó: iStock.com/StockRocket

2. Alvás

Az alváshiány, a kialvatlanság növelheti az éhségérzetet és fokozhatja étvágyat – vagyis ilyenkor többet eszünk, amitől pedig hízunk. Egy tanulmány szerint azok a nők, akik négy egymást követő éjszakán keresztül csak 4-4 órát aludtak, 400 kalóriával többet vittek a szervezetükbe, mint rendesen. A több elfogyasztott étel hatására az agy is rendhagyóan reagálhat: úgy érezheti, hogy a több étel jutalmat jelent, amit elraktároz a szervezetünk az „ínségesebb” időszakokra.

3. Bélflóra

Ha nem kiegyensúlyozott az emésztésünk, az ugyancsak lassíthatja, akadályozhatja a fogyást. Ha nem tudja a gyomrunk megfelelően megemészteni az elfogyasztott ételeket, az könnyen haspuffadáshoz, székrekedéshez vezethet, vagy egyszerűen csak az az érzésünk támadhat, hogy egy-egy étkezés után több kilót is híztunk. A gyomor mikrobiológiai egyensúlyának hiánya is könnyen okozhat tehát hízást a szakember szerint – ebben az esetben is érdemes kikérni szakember véleményét a kialakult helyzet orvoslásáról.

Fotó: iStock.com/dragana991

Fotó: iStock.com/dragana991

4. Gyulladás

Egy krónikus gyulladás a szervezetünkben az egyik leggyakoribb oka annak, ha nem működik a fogyókúra. Ebben az esetben is egy alapos kivizsgálás és a szakorvos tanácsai segíthetnek, ami nemcsak a fogyókúra, de általában az egészségünk szempontjából is nagyon fontos.

5. Gyógyszerek mellékhatása

Ha valamilyen gyógyszert szedünk akár rövidebb, de főleg, ha hosszabb ideig, rendszeresen, érdemes elolvasunk, utánajárnunk az esetleges mellékhatásainak, mert könnyen lehet, hogy az okozza, hogy nem tudunk lefogyni, bármit is teszünk.

6. Érzelmek

A szorongás, a depresszió, a stressz, a feszültség mind olyan érzelmek, amelyek többek között felboríthatják a hormonegyensúlyunkat, vagy egyszerűren csak fokozott étvággyal járnak. De az is lehet, hogy a gyermekkorunkból hozott trauma vagy más negatív élmény, érzés van olyan hatással a szervezetünkre, hogy egyszerűen képtelenek vagyunk fogyni, sőt. Érdemes ezeknek is utánajárni, felfedni az elfojtásokat, tisztázni a frusztrációkat.