Egészség

Alakformáló, testtartást javító speciális torna, a cantienica

Mindannyian szeretnénk izmosabbak, feszesebbek, elegánsabb tartásúak lenni, de nehéz az ülőmunka, a mindennapi élet nehézségei mellett még erre is odafigyelni. Pont ezért jelenthet nagy segítséget ez a speciális torna, amelynek gyakorlatai könnyen beépíthetők az életünkbe.

A Cantienica edzésmódszer anatómiailag megalapozva javítja a testtartást, erősíti, nyújtja az izmokat, és feszesebbé teheti a kötőszöveteket is. Egy bizonyos kor után mindannyian szenvedünk az integetőhájtól, izmaink elernyedésétől, gerincproblémáktól, ízületi fájdalmaktól, esetleg inkontinenciától is. A 68 éves, svájci Benita Cantieni olyan gyakorlatokat kísérletezett ki, amelyek segítségével ezek a problémák kezelhetők. Módszere szerint ha a csontokat beállítjuk a megfelelő pozícióba, akkor az izmok és inak is megfelelőbben fognak működni. Az újraaktivált izmok feszesítik a hasat, a combokat, a karokat, az arcot, a medencét, és ezáltal a testtartás is rendkívül sokat javul. Hatalmasra növő izmokat ne várjuk a módszertől, de sokkal rugalmasabbak, erősebbek és kitartóbbak leszünk, izmaink karcsúakká, erősekké, teherbírókká válnak.

Fotó: iStock.com/Deagreez

Fotó: iStock.com/Deagreez

Magát gyógyította meg

Benita Cantieni a kilencvenes évek elején dolgozta ki egyéni módszerét, amelynek lényege nagyon egyszerű: minden csontunk és ízületünk kerüljön vissza oda, ahová eredetileg tervezve lett. Benita maga is hosszú éveken át szenvedett a gerincferdüléstől, Scheuermann-kórtól, ízületi problémáktól, olyannyira, hogy már fiatal korában kezelésekre kellett járnia. Szinte minden lépés vagy mozdulat fájdalmat okozott neki, ezért sportolni sem nagyon tudott, és fájdalomcsillapítókon élt. Többféle tornát és módszert is kipróbált, és mindegyik javított valamennyit az állapotán, de igazi, valódi változást nem hoztak. Személyre szabott tornája viszont olyan sokat javított az állapotán, hogy a gerince majdnem teljesen kiegyenesedett, és a rendszeres fájdalmak is megszűntek. Benita sikeres újságíró, több mint húsz könyvet írt, és fiatalabbnak érzi magát, mint húszévesen, sőt, erősebbnek és sokkal rugalmasabbnak is.

Tartáshibák, életünk megrontói

Senki sem úgy kezd el felnőni, hogy „most aztán tartáshibás leszek”. A hirtelen növekedéstől, lelki problémáktól görnyedni kezdhetünk, a féloldalas táskahordástól kezdve más rossz szokásokig igen sok ponton mozdulhat el testünk abból az ideális pozícióból, ami a fájdalommentes életet biztosítaná. Ráadásul a legtöbbünknek sem a mélyizmai, sem a helyes tartást szolgáló többi izma nem elég erős és rugalmas, ami könnyen tartós fájdalmakhoz, görcsökhöz, ízületi problémákhoz is vezethet.

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

A medence, minden kezdete

Ahhoz, hogy megfelelően tartsuk magunkat, a gerincünket és a medencénket kell kiigazítani és megfelelően edzeni. Nagyon fontosak a mélyizmok, amelyek apró, sokszor ismételt mozdulatokkal erősíthetők. A medencealap izmai nagyon sokszor vesznek részt a gyakorlatokban, első dolgunk ezek megerősítése. Utána a gerinc nyújtása következik, majd a mélyizomtorna és a lazítás nyújtással.

Hogyan hat az inkontinencia ellen?

Az akaratlan vizeletvesztést sok minden okozhatja, de a korral rugalmatlanná és gyengévé váló medenceizomzat is szerepet játszik benne. Hányszor gyötörtük meg a terhességek, szülések alatt, de a legtöbbünk elfelejtette regenerálni őket. Emiatt megsüllyedhet a méh, renyhék lehet azok az izmok, amik segítenének megfelelően zárni a hólyagot. A medenceizomzat újraépítése nemcsak az inkontinencián segíthet, de erősebbé válhat a végbél záróizma, a hüvely, javulhatnak az aranyeres panaszok is. Nemtől és kortól függetlenül léteznek gyakorlatok, tehát a férfiak tartásán is jelentősen javíthat a medenceizomtorna, nem csak a nőkén.