Egészség

Egészségünk 50 felett – a nyár margójára

A napsütéses hónapok során számos olyan zavaró tényezővel találhatjuk szemben magunkat, amelyek tönkretehetik a nyaralást vagy a hétvégi sziesztánkat, ezért fontos, hogy fokozottan odafigyeljünk saját magunk és környezetünk egészségére. Különösen fontos lehet az odafigyelés az ötödik X után.

Hidratálás – extra hőségben extra mennyiség

Nem is gondolunk bele igazán, hogy milyen jelentős szerepe van a megfelelő folyadékbevitelnek a három legmelegebb hónapban. Azzal  tisztában vagyunk, hogy napi két liter folyadékra minimum szüksége van a szervezetünknek, azonban ez a nagy hőségben meghaladhatja a fent említett értéket. Amikor nyáron fáradtnak és levertnek érezzük magunkat, a háttérben a nem megfelelő mennyiségű folyadék bevitele állhat. Segítségünkre siethetnek a telefonunkra letölthető applikációk, amelyek bizonyos időközönként figyelmeztetnek minket, hogy igyunk. Akik a krónikus „nem vagyok sose szomjas” csoportba tartoznak, azoknak roppant hasznos lehet, hiszen sokan tényleg NEM éreznek igazán szomjúságot, éppen ezért, külső támogatás nélkül, nem is isznak. Természetesen az is tudott, hogy a bő folyadéktartalmú zöldségek, gyümölcsök folyadékmennyisége is beletartozik a napi szükséglet fedezésébe, de valahogy nyáron az kevésnek bizonyul. Próbálta már valaki kánikulában oltani a szomját zellerrel vagy egy sárgarépával? De még a lédús paradicsom se hozza azt az enyhülést, ami kell. Szóval igyunk. Kristálytiszta, hűs vizet.

unsplash.com/jamie Street

unsplash.com/jamie Street

Napégés helyett selymes karamell

Mindenki szeretné a nyarat napbarnított bőrrel befejezni, azonban a nap sugarai, amilyen simogatóak lehetnek, ugyanannyit árthatnak is. A legáltalánosabb ártalom nyáron a napégés, amely során legjellemzőbb esetben a káros UV-B sugárzás hatására a bőrünk fokozza a melanintermelést, ez azonban csak egy bizonyos szintig képes minket megvédeni, ezért a gyógyszertárakban és drogériákban megvásárolható napfényvédők használata elengedhetetlen. Fontos emlékeztetnünk magunkat, hogy nemcsak az UV-sugárzás miatt kell hogy fájjon a fejünk, hanem az infravörös sugarak miatt is, amelyek a hőguta és a napszúrás miatt tehetők felelőssé, ezért ha tehetjük, ne tartózkodjunk a tűző napon déli 12 és délután 3 óra között.

Viszlát, visszerek!

A nagy hőségben a visszeresedésre hajlamos személyeknek fontos a fokozott odafigyelés, ugyanis a meleg hatására az erek bedagadnak és kitágulnak, emiatt csökken a vérkeringés gyorsasága és fokozódik a gyulladás. Különböző gyógynövényes és gyógyszertárban kapható készítmények állnak a rendelkezésünkre, amelyek csökkenthetik a panaszokat, azonban a legjobb, ha kerüljük a nyári forróságot, borogatjuk a gyulladt területet, és nem ülünk egy helyben órákon keresztül. Ezek a tényezők ugyanis fokozzák a trombózis kialakulásának veszélyét.

unsplah.com/Artem Bali

unsplah.com/Artem Bali

Vidéki romantika?

Nyáron az arra hajlamosak gyakran szenvednek szezonális szénanáthától, ami tulajdonképpen egy légúti allergia. Az orrnyálkahártya gyulladása és az emiatt jelentkező tünetek együttes megjelenése okozza a kellemetlen panaszokat. Fontos felkészülni a megérkezésére, és beszerezni a megfelelő allergiagyógyszereket, valamint szemcseppeket, hogy a legtöbbet tudjuk kihozni a mindennapjainkból tüsszögés, köhögés, szemváladékozás nélkül. Vigyázzunk magunkra nyáron is, hogy felhőtlen legyen ez a madárcsicsergős, jégkrémezős, forró három hónap. Még sok-sok éven át.