Egészség

Tusolásbakik – túl sok, túl kevés, túl durva

Nincs is egyszerűbb művelet a naponta végzett tisztálkodásnál. Zuhanyozni mindenki tud – gondolhatnánk, pedig bárki elkövethet olyan hibát, amellyel árt a bőrének, de eszébe se jut, hogy pontosan ő maga az, aki rossz szokásai következtében kiszárítja a bőrét.

Vásárra visszük minden zuhanyozásnál a bőrünket, nem árt hát odafigyelni a szokásainkra. Nézzük, melyek lehetnek ezek:

Túl sok időt töltünk a zuhany alatt. Környezetvédelmi okok miatt, de a bőrünk védelmében is érdemes minimálisra csökkenteni a zuhanyrózsa alatt töltött időt. A túl sokáig áztatott bőr ugyanis sérülékenyebb, és hajlamosabb a fertőzésekre. A mindennapi tusolás idejét nem határozhatjuk meg percekben, de annál biztosan kevesebb, mint amit kamasz gyerekeink most ideálisnak éreznek. (Órákig).

Túl sokszor veszünk frissítő zuhanyt. Szokás kérdése, ez egészen biztos, de a napi 1, maximum 2 üdítő vízpermet bőven elég a higiéniához. Ha nem vagyunk extrém terhelésnek kitéve, nem kerékpárral járunk kánikulai forróságban dolgozni, vagy nem töltünk órákat fülledt tömegközlekedési eszközökön, akkor teljesen felesleges naponta többször a zuhanyrózsa alá állni. Vegyünk luxusszámú zuhanyt akkor, ha igazán fontos, például egy késő délutánra időzített randira igyekszünk.

Fotó: pexels.com/Pixabay

Fotó: pexels.com/Pixabay

Túl sok tusfürdőt használunk, ráadásul az illatosított, színezett típusból. A nem bőrbarát termékek szárítják, megviselik a bőrt. Allergiás reakciók is előfordulhatnak.

Intim területeken is tusfürdőt/szappant használunk. Az intim terület egy harmóniára törekvő zóna, amelynek kényes egyensúlyát könnyű felborítani. Ha nem akarunk női gondokkal küzdeni, akkor ne avatkozzunk be durva kémiai „eszközökkel” annak működésébe. Ha nincs nálunk speciális, a terület egyensúlyát gyengéden kezelő intimmosakodó, akkor csak tiszta, langyos vízzel fürdessük meg a területet. Nincs másra szükség.

Túl sokszor használunk bőrradírt. Természetes, hogy sima, selymes, bársonyos bőrre vágyunk, de a túl sok és agresszív fizikai beavatkozás egészen biztosan nem segít, sőt! Megbontja, felsérti a bőr természetes zsírrétegét, és extra működésre sarkallja a faggyúmirigyeket. Óvatosan nyúljunk a bőrünkhöz akkor is, ha hátunk közepéről vagy a vállunkról van szó. A kevesebb mindig több.

Túl forró vízzel zuhanyozunk. Az agresszíven magas hőmérséklet káros folyamatokat indíthat el a hámrétegben. Kitágulnak az erek, a pórusok, még a vérnyomásunk is megemelkedhet, miközben a végeredmény száraz, a szokásosnál sérülékenyebb bőr lesz. Rosaceára hajlamos embereknél különösen veszélyes lehet a túl forró vízzel való zuhanyozás, hiszen a magas hőfok hatására megpattanhatnak az arc, az áll hajszálerei, tovább fokozva a kényes területek zavaró látványát.

Fotó: iStock.com/Avesun

Fotó: iStock.com/Avesun

– Zuhanyozás közben hajlamosak vagyunk azt gondolni (érezni), hogy a víz mindent elér, amit el kell érnie. Így könnyen kimaradhatnak az alapos tisztításból rejtett részletek. Például a fül mögötti terület vagy a lábujjak köze. Nem dráma, de ha gyerekekről van szó, érdemes a megfelelő módszerre tanítani őket.

Túl durva szivacsot használunk, és/vagy nem megfelelő anyagú fürdőszivacsot, esetleg elfelejtjük, hogy a fürdőszivacsot is tisztítani, cserélni kell. Ahogy a fogkefénk havi cseréjéről se feledkezünk meg, ugyanúgy cserélni kell ezt az eszközt is. Ahogy arra is oda kell figyelni, hogy használaton kívül legyen megfelelő hely annak szárítására, higiénikus tárolására.

– Zuhanyozás után (a gyors zuhany után is) szükség van a bőr hidratálására, ezt elmulasztani éppoly káros, mint ha valaki az arc védelmét nem látná el. Negyven felett ne felejtsük el, hogy a bőr zsírosabb védelmet igényel.