Egészség

Miért nem látunk jól a sötétben egy bizonyos kor felett?

Ötvenéves kor felett egyre rosszabb lehet a látásunk szürkületkor vagy sötétségben. Emiatt kialakult egy tévhit, hogy a farkasvakságnak nevezett állapot csak idős embereknél alakulhat ki, pedig ez nem igaz. Az viszont igen, hogy a korral szemünk egyre nehezebben alkalmazkodik a sötétséghez.

A farkasvakság egy olyan betegség, amiben a beteg szeme nem tud alkalmazkodni a sötétséghez, ezért a látás sokkal gyengébbé válik ilyenkor. Leggyakrabban a látóidegsejtek pusztulása miatt következik be – ám hogy mi okozza ezen sejtek halálát, már más kérdés. A betegség öröklődhet is, de leggyakrabban az A-vitamin hiánya okozza gyerekeknél, fejlődő országokban, ahol nem jutnak elég egészséges táplálékhoz. Felnőtteknél különböző felszívódási zavarok, hiányos táplálkozás vezethet A-vitamin-hiányhoz.

Fotó: unsplash.com/daniilkuzelev

Fotó: unsplash.com/daniilkuzelev

Nem minden a vitamin

Ám akármennyi sárgarépát is eszünk, ötven felett természetes, hogy látásunk szürkületben, sötétben már nem olyan, mint húszévesen volt. Egy ötvenes éveiben járó autóvezetőnek például kétszer annyi fényre van szüksége, hogy jól lásson, mint egy harmincévesnek. Mégis kevesen foglalkoznak az éjszakai érzékenység csökkenésével, pedig akár balesetekhez is vezethet, nemcsak az utakon, de saját kertünkben is.

Szemünk felépítése

Szemünkben pálcikák és csapok találhatók – előbbiek felelősek a fekete-fehér látásért és a sötétben tájékozódásért. A macskáknak például pálcikaalapú retinájuk van, azaz nagyon hamar észreveszik a legapróbb mozgást is, kiválóan látnak a sötétben is, viszont a színeket nem igazán tudják érzékelni. Mi, emberek igen, a csapok segítségével, de azok gyenge fényben még nem lépnek működésbe. Ha sötétedik, szemünk bogara kitágul, igyekszik minél több fényt, információt befogadni, s ezt pici izmok kontrollálják az íriszben. Ahogy idősödünk, ezek az izmok gyengülnek, és nem mindig reagálnak megfelelő mértékben. Ezért fordulhat elő, hogy pupillánk nem tágul ki eléggé a sötétben, vagy hogy a szokásosnál jobban megzavar vezetés közben egy szemünkbe világító reflektor. A korral a pálcikáinkból is többet elvesztünk, mint a csapokból, s ha ehhez hozzávesszük a szem lassabb alkalmazkodását a sötét és a fény között, máris értjük, miért nehezebb a dolgunk esténként, még akkor is, ha alapvetően nincs hályoggal járó szembetegségünk.

Fotó: iStock.com/Panya_sealim

Fotó: iStock.com/Panya_sealim

Hogyan előzzük meg a farkasvakságot?

A nem genetikai eredetű látásromlást elegendő A-vitamin bevitelével tudjuk megelőzni vagy mérsékelni. A májban például rengeteg A–provitamin található, de segíthet a vaj, a tojássárgája, a vese, a piros és sárga zöldségek, gyümölcsök, sok A-vitamin található a tejtermékekben, tengeri halakban vagy a leveles zöldségekben. Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, a szervezet képes elraktározni, és könnyebb is túladagolni, mint a vízben oldódó vitaminokat – ez azonban természetes forrású, azaz nem étrend-kiegészítő típusú A-vitamin bevitelénél nem túl valószínű. A látásromlás megelőzéséhez fontos emellett a szem megfelelő UV-védelme nappal, mert a sok ragyogó napsütésnek kitett szem lassabban alkalmazkodik a sötéthez.

Mitt tehetünk még?

Vizsgáltassuk meg a látásunkat évente legalább egyszer, főleg akkor, ha vezetünk is. Mindig ügyeljünk a szélvédő és a tükrök tisztaságára, ne vezessük sötétben fáradtan. Viseljünk megfelelő szemüveget, ami segít jobban látni – ezt is tisztítsuk meg rendszeresen – és legyünk óvatosak. Saját kertünket, házunk környékét világítsuk meg megfelelően kültéri lámpákkal, így sokkal kisebb eséllyel esünk el a kutya otthagyott játékában. Ha utazunk valahova, vagy esti sétára indulunk, legyen nálunk erős fényű elemlámpa.