Egészség

Szedd már össze magad! – avagy mit NE mondjunk egy összetört embernek

Szakítás, munkahely elvesztése, gyász vagy betegség – sok olyan helyzet lehet, amitől barátunk, szerettünk padlóra kerül. Természetes, ha ilyenkor segíteni szeretnénk, azonban vannak olyan gyakran használt mondatok, amelyekkel többet ártunk, mint használunk.

Nem mindig hálás feladat, ha nekünk kell támogatni szerettünket a nehéz időkben. Sokszor nehéz türelmesnek, együttérzőnek maradni, nehéz kitalálni, mit mondjunk, amitől jobb lesz neki. Ebben segítünk most: bemutatunk pár olyan mondatot, amik csak ártanak, de megoldásokat is adunk, amivel kifejezhetjük, hogy valóban mellette állunk és számíthat ránk.

Amit ne: „Mindig van valaki, akinek rosszabb.”

Igen, Szíriában polgárháború pusztít, neked meg csak a macskád halt meg – mit vagy úgy oda? Ezt fejezzük ki a fenti mondattal, amitől egy kicsit sem lesz jobb a másiknak. Sőt, még bűntudatot is keltünk benne, amiért szomorú, holott ez egy teljesen jogos, érthető érzelem a részéről.

Helyette: „Nem vagy egyedül, én itt vagyok veled.

Ezzel kifejezzük, hogy hozzánk bizalommal fordulhat, teret engedünk az érzelmeinek és elfogadjuk azokat. Ne féljünk, hogy egy ilyen mondat hatására majd állandóan rajtunk fog csüngeni, azonban hálás lesz, hogy mi meghallgatjuk.

Fotó: iStock.com/Wavebreakmedia

Fotó: iStock.com/Wavebreakmedia

Amit ne: „Na, szedd már össze magad!

Lehet, hogy a trauma már hat hónapja történt, és szerintünk rég fel kellett volna dolgoznia, de a gyász folyamata akár 1 évig is eltarthat. Ezért ezelőtt ne siettessük a jókedvet, mivel mindenki más ütemben, máshogy megy keresztül ezen a nehéz időn.

Helyette: „Hogyan segíthetek?

Lehet, hogy csak úgy, ha leülsz és meghallgatod – akár huszadszorra is a fájdalmát. Lehet, hogy azzal, hogy kimozdítod otthonról, elviszed a természetbe. De hagyd, hogy ezt ő fejezze ki! Lehet, hogy most sehogy sem, de ha kifejezed neki, hogy ha szüksége lesz rá, te ott vagy neki, azzal biztonságot ébresztesz benne.

Amit ne: „Tudom, mit érzel. Én is depis voltam egy hétig, amikor Pisti szakított velem…

Ne hasonlítsuk a saját fájdalmunkat másokéhoz, főleg, ha nem mérhető össze a kettő. Pláne ha valódi, klinikai depresszióról van szó: ez nem olyan, mint a pillanatnyi rosszkedv, ami fagyi hatására enyhül. Azért is veszélyes saját példát felhozni, mert ilyenkor nem a másikra figyelünk, hanem magunkra, hajlamosak lehetünk belekezdeni életünk történetébe… Pedig most nem erről van szó.

Helyette: „Nem tudom pontosan, mit érzel, de igyekszem együttérezni veled.

Fotó: iStock.com/oneinchpunch

Fotó: iStock.com/oneinchpunch

Ezzel teret adunk a másiknak, hogy kifejezze, pontosan hogy van, ha valóban meghallgatjuk, azzal máris oldunk egy kicsit a fájdalmán.

Amit ne: „Kamillateát próbáltad már?

Amikor elkezdünk tanácsot osztogatni, akkor megint mi kerülünk a középpontba ahelyett, hogy a másikra figyelnénk.

Helyette: „Tessék, itt egy bögre forró kamillatea, ez majd felmelegít.”

Ha ragaszkodunk a saját gyógymódunkhoz, akkor sorozatos tanácsok helyett inkább mutassuk meg neki közvetlenül, mit jelent ez. Ebben az esetben a közös, csendes teázás erősíti a kapcsolatunkat is.

Amit ne: „Nem fogsz te ebbe beleőrülni?

Ha azt gyanítjuk, tényleg kezd hosszúra nyúlni a gyászperiódus, esetleg depresszió veszélye fenyeget, akkor sem az a jó mód, ha ráijesztünk azzal, hogy esetleg meg fog őrülni. A mentális betegségek komoly problémák, ne stigmatizáljuk vele a másikat!

Helyette: „Keressünk fel együtt egy szakembert!

Egy pszichológus vagy pszichiáter valódi segítséget nyújthat. Ha úgy érezzük, mi már nem tudunk segíteni, keressünk fel együtt egyet, és éreztessük a másikkal: nem azért, mert „őrült” lenne, hanem azért, mert segítséget kérni nem szégyen, a lelki egészség ápolása pedig ugyanolyan fontos, mint a testi egészségé.