Egészség

Szükséges vitaminok, ásványi anyagok a várandósság előtt és alatt

Az anya egészsége közvetlen hatással van gyermeke fejlődésére: a magzati korban a méhlepényen és a köldökzsinóron keresztül közelebbi nem is lehetne a kapcsolat, de szülés után, a szoptatás alatt is sokáig csak az anya testén keresztül érkezik táplálék a kisbabához.

Éppen ezért elengedhetetlenül fontos, hogy az anya szervezete egészséges legyen, vére, teje tápanyagokban gazdag – ráadásul van pár olyan ásványi anyag és vitamin, ami különösen fontos ahhoz, hogy a fejlődési rendellenességek kockázatát a minimumra szorítsuk.

Ezeket a vitaminokat érdemes elkezdeni szedni már terhesség előtt pár hónappal, hogy a fogantatástól kezdve fel legyenek töltve az anya vitaminraktárai. Számtalan, kifejezetten kismamák számára összeállított multivitamint találhatunk a patikák polcain, de legyünk óvatosak: sokszor a hangzatos név és magas ár mögött nincs meg a kellő belső tartalom – azaz lehet, hogy jobban járunk, ha külön-külön vesszük meg a vitaminokat, nem pedig egyetlen kapszulába csomagolva. Így nem sóznak ránk felesleges, éppen szuperfoodnak számító összetevőket, viszont biztosan elegendő mennyiséget tudunk bevinni a valóban fontos mikrotápanyagokból.

Fotó: iStock.com/supitchamcsdam

Fotó: iStock.com/supitchamcsdam

Folsav

A folsav hiánya olyan súlyos rendellenességeket okozhat a magzatban, mint a nyílt gerinc és az agy- és koponyahiány. E betegségek súlyossága miatt a folsav az első és legfontosabb magzatvédő ásványi anyag, amit ajánlani szoktak a kismamáknak – viszont mivel ezek a rendellenességek a legkoraibb szakaszban jelentkeznek, ezért sokszor mire megtudjuk, hogy terhesek vagyunk, már késő. Ezért ajánlott 2-3 hónappal a tervezett terhesség előtt elkezdeni szedni, hogy a megfelelő pillanatban garantáltan elegendő legyen belőle szervezetünkben.

Vas

A vas vérképző szerepe ismert, elengedhetetlen szerepe van abban, hogy a vér megfelelő mennyiségű oxigént tudjon szállítani sejtjeinkhez. A vasat szervezetünk nem képes előállítani, ezért táplálkozással tudjuk csak bevinni – állati eredetű ételekben, tejben, tojásban, valamint sóskában, spenótban található. Az ajánlott napi bevitel 14 mg, amit nagyon kevesen érnek el. Mivel a várandósság alatt nemcsak a saját, hanem magzatunk sejtjeinek is szüksége van oxigénre, ezért különösen figyeljünk az extra vasbevitelre – főleg, ha vegetáriánusok, vegánok vagyunk.

B-komplex

Ahogy a felnőttek esetében, úgy a magzati korban is létfontosságúak a B-vitaminok, különösen a B6- és B12-vitamin. Mivel ezt egyébként is érdemes szednünk, ezért ne hanyagoljuk el akkor sem, ha gyermekvállalásra készülünk, vagy épp várandósok vagyunk.

Fotó: iStock.com/tatyana_tomsickova

Fotó: iStock.com/tatyana_tomsickova

D-vitamin

A magyar lakosság jelentős része D-vitamin-hiányos. Különösen igaz ez most, tél végén, amikor kevés napfény ér minket, és különösen veszélyes ez az idősekre nézve, hiszen a D-vitamin hiánya csontrendszeri betegségekhez vezet. Azonban kutatások már azt is bizonyítják, hogy a terhesség alatti megfelelő D-vitamin-szint jelentősen csökkenti a megszületendő babánál az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Legalább napi 2000NE-t vigyünk be – egyébként ez akkor is ajánlott, ha nem vagyunk várandósok.

E legfontosabb vitaminok mellett fontos, hogy megfelelő mennyiségű C-, E-vitamint is bevigyük, mivel ezek általános magzatvédő hatásuk mellett csökkentik a vetélés fontosságát. Szükségünk lehet a szokásosnál több kalciumra is, ugyanis a magzat az anya szervezetétől vonja el a számára szükséges mennyiséget, ez például fogszuvasodáshoz is vezethet.

Különösen ügyeljünk a megfelelő vitaminpótlásra a terhesség első harmadában, hiszen ekkor sok kismama küzd rosszullétekkel, hányingerrel – ilyenkor fokozottan nehéz a változatos, egészséges táplálkozás szabályait betartani. Mindezek mellett természetesen fontos, hogy minél több zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk, lehetőleg nyersen (de jól megmosva!), illetve ne feledkezzünk meg az összetett szénhidrátok és fehérje beviteléről se. Sajnos viszont a „bármennyit ehetek, kettő helyett eszem” nézet előbb vezet elhízáshoz, mint egészséges gyermekhez, mivel a magzat mindössze 200 pluszkalóriát igényel egy nap.