Egészség

Gyógyszertár a konyhában – Így együnk, hogy természetes módon előzzük meg a betegségeket

A nyugati orvoslás semmiképpen sem elhanyagolható dolog, és még véletlenül se biztatnánk senkit arra, hogy egyáltalán ne szedjen gyógyszereket, ha valami betegsége van. Csakhogy nem muszáj egyedül ezekre hagyatkoznunk, ha valami panaszunk van – hiszen az emésztésünkön keresztül rengeteg probléma megoldását segíthetjük. Ezek a szuperkaják hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egészségesebbek legyünk, és könnyebben gyűrjük le a betegségeinket.

A kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás olyan alapvető dolog, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egészséges életet éljünk. Hiába gondoljuk azt, hogy a szervezetünk egészséges, ha nem kap megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot, előbb-utóbb jelezni fogja, hogy valami nem stimmel – méghozzá akár komoly fájdalommal járó tünetekkel is teheti ezt. Az alábbi élelmiszerek szuperkajának minősülnek, azaz tulajdonságaik alapján olyan pozitív változásokat indítanak be a testünkben, amelyek csak a javunkat szolgálhatják. Fogyasszuk őket legalább heti kétszer-háromszor, és biztosak lehetünk benne: az egészséges életmód alapjait már megadtuk a szervezetünknek.

Alma

Nem véletlenül szól úgy a mondás, hogy mindennap egy alma a doktort távol tartja! Az almában található egy pektin nevű vegyület, amely hozzájárul a vérnyomás csökkentéséhez, az egészséges koleszterinszint megtartásához, valamint csökkenti a daganatos megbetegedések kialakulásának esélyét is, főképp a végbélrák és a mellrák esetében. Néhány kutatás azt is kimutatta, hogy akár a cukorbetegség káros hatásait is enyhítheti. Ahogy a közmondás is tartja: napi egy darab elég belőle ahhoz, hogy kifejtse jótékony hatásait hosszabb távon is.

Fotó: iStock.com/GhislainMarieDaviddeLossy

Fotó: iStock.com/GhislainMarieDaviddeLossy

Avokádó

Nem véletlenül az elmúlt évek legmenőbb gyümölcse az avokádó: egy közepes avokádó már 4 gramm rostot tartalmaz, és fedezi az ajánlott folsavbevitelünk 15 százalékát. Bár a megnövekedett kereslet miatt nem tartozik a legkörnyezettudatosabb élelmiszerek közé, ha nem visszük túlzásba a fogyasztását, még a környezetünknek sem teszünk vele rosszat. A szervezetünknek pedig kifejezetten előnyös: egyszeresen telítetlen zsírsava és káliumtartalma a legjobb szuperkaják közé emeli.

Cékla

A céklafogyasztás az életünk nagyon sok területén segíthet bennünket: ez a zöldség állítólag hatékonyan védelmez minket a daganatok kialakulása ellen, valamint a szívbetegségek megelőzésében és a gyulladások csökkentésében is hatékony lehet. A cékla természetesen édes, és tele van C-vitaminnal, ezért gyakorlatilag bármiféle ételt elkészíthetünk a segítségével, legyen az édesség vagy sós csemege. Azt azért tartsuk szem előtt, hogy a különböző elkészítési módok, mint például a főzés, csökkentheti a tápanyagmennyiséget.

Fotó: iStock.com/dianazh

Fotó: iStock.com/dianazh

Lenmag

A chiamagról rengeteget hallunk, de sokkal kevesebbet az itthon is fillérekért kapható lenmagról, pedig legalább ugyanennyi pozitív tulajdonsága van ennek is. A szervezetünkben található rossz koleszterin szintjét is csökkentheti, ráadásul nagyon pozitív hatással van az emésztésünkre. A napi ajánlott mennyiség, vagyis a két evőkanálnyi lenmag már a napi rostbevitelünk 20 százalékát fedezheti, és ennyivel már simán beviszünk annyi omega-3 zsírsavat is, amennyit egy napra ajánlanak számunkra. Mivel gyakorlatilag nincs íze, legalábbis ilyen kis mennyiségben nagyon nehéz érezni, bármihez adhatjuk: a sültek bundájától kezdve a zabkásánkon át akár a pudingunkig bármibe mehet, rontani nem fog az ízélményen, így nem kell a drága, egyébként szintén nem túl környezetbarát chiamagra szórni a pénzünket.

A témával Vissza a természethez! címmel és sztárvendégekkel foglalkozik a Ridikül mai adása. A stúdióban beszélget Szécsi Zoltán, Szombathelyi Tibor, Paulics Péter és meglepetés-hölgyvendégünk.

A legutóbbi műsort ezen a linken nézhetjük meg.