Egészség

8 + 1 tipp: így kerülhetjük el a kellemetlen puffadást

Egy fenséges lakoma után azt várnánk, hogy a nap hátralévő része már csak csodálatosan telhet, hiszen tele a hasunk, ráadásul csupa finomsággal. És akkor jön a feszülő, kényelmetlen érzés a hasunk tájékán, ami közben szinte a kétszeresére dagadt. Ráadásul görcsök, gázok és viszketés teheti még kellemetlenebbé a helyzetet. Íme 8 + 1 tipp: így kerülhetjük el a kellemetlen puffadást.

1. Ezek az ételek okozhatják

A kellemetlen puffadás elkerülésére az egyik legjobb módszer, ha inkább kerüljük, vagy legalábbis a minimálisra csökkentjük azoknak az ételeknek a fogyasztását, amelyek felelősek lehetnek a jelenségért. Ilyen többek között

  • az alma,
  • a bab,
  • a brokkoli,
  • a karfiol,
  • a káposzta,
  • a tejtermékek,
  • a hagyma,
  • az őszibarack,
  • a körte,
  • a fejes saláta.

Ezeket az ételeket ne kerüljük teljesen, de jó tudni róluk, hogy különösen nagyobb mennyiségben puffadást okozhatnak.

Fotó: iStock.com/bhofack2

Fotó: iStock.com/bhofack2

2. Ellenőrizzük a rostbevitelt

A rostos ételek, mint például a teljes őrlésű gabonával készültek, a bab és általában a hüvelyesek szintén gyakran okozhatnak puffadást. Miközben ezek az élelmiszerek egészségesebbek, mint az egyes társaik, magas rosttartalmuk miatt egyeseknél felfújódást okozhatnak.

A rostnak fontos szerepe van többek között a szívünk egészségének a megőrzésében, de az egészséges táplálkozás egyik fontos eleme is. Vagyis ne mellőzzük a magas rosttartalmú ételeket, de figyeljünk a mértékre.

3. Az emberek és a só

A magas sóbevitel egyéb egészségügyi problémákat is okozhat, mint például a magas vérnyomás. Ráadásul a túlsózott ételek miatt több vizet ihatunk – ez pedig puffadáshoz vezethet. Ennek elkerüléséhez inkább használjunk olyan fűszereket, amik a só helyett/mellett is ízesítik az ételt, valamint kerüljük az előrecsomagolt, előre feldolgozott ételeket.

4. Kerüljük a zsíros ételeket

A magas zsírtartalmú ételek feldolgozása hosszab időt vesz igénybe a szervezetünk számára. A zsír lassabban mozog az emésztőrendszerünkben, ezért az könnyen felpuffadhat tőle. A nehezen emészthető telített zsírok helyett próbáljunk inkább telítetlen zsírokat a szervezetünkbe vinni, ami például megtalálható az avokádóban és a diófélékben is.

5. Mondjunk búcsút a szénsavas italoknak

A szóda és a szénsavas üdítők is szerepet játszhatnak a puffadás kellemetlen érzésében. A bennük lévő szén-dioxid ugyanis gázt képezhet a szervezetünkben. Ez pedig pillanatok alatt kialakulhat, különösen, ha nagyon gyorsan iszunk. Igyunk inkább vizet, akár egy szelet citrommal ízesítve.

6. Együnk lassabban

Előfordulhat, hogy napközben alig van időnk, csak gyorsan bekapunk valamit, hogy csillapítsuk az éhségünket. Amikor gyorsan eszünk, akkor azonban több levegőt kapkodunk be minden egyes falattal – ez pedig felfúvódáshoz vezethet a kialakuló gázok miatt. Vagyis törekedjünk inkább arra, hogy lassan együnk, hagyjunk időt erre a napirendünkben még akkor is, ha esetleg képtelenségnek tűnik.

Fotó: iStock.com/gpointstudio

Fotó: iStock.com/gpointstudio

7. Menjünk sétálni

A testmozgás elengedhetetlen, az egészségünk érdekében fontos, hogy rendszeresen mozogjunk. A sport pedig többek között a puffadás ellen is kiváló. Elég, ha csak elmegyünk sétálni – már ettől a kis mozgástól is csökkenthetjük a puffadás kellemetlenségét.

8. Gáztalanítsunk

Egyes enzimek segíthetik az ételek lebontását és a tápanyagok felszívódását. Az üzletekben kapni lehet olyan gyógykészítményeket, gyógyteákat, amelyek segíthetik megelőzni a gázfelhalmozódást, illetve enyhítenek a puffadás kellemetlen érzésén. Ha nem is rendszeresen, de időnként alkalmazhatjuk ezt a megoldást is, hogy jobban érezzük magunkat.

9. Rágózzunk kevesebbet

A rágó esetében is hasonló dolog történik, mint amikor gyorsan eszünk: sok levegőt veszünk be rövid idő alatt a szervezetünkbe, ami fokozott gázképződéshez vezethet, ettől pedig felpuffadhatunk.

Ha az életmódbeli változások nem segítenek

A puffadás általában a test természetes reakciója bizonyos ételekkel vagy szokásokkal szemben. Előfordulhat azonban, hogy hiába változtatunk az életmódunkon vagy az étrendünkön, mégis jelentkezik a puffadás: akkor sajnos fontos orvoshoz fordulni. Különösen akkor, ha a puffadás görcsökkel és abnormális bélmozgással jár együtt. Ez esetben ugyanis más egészségügyi probléma állhat a puffadás mögött, például ételallergia, irritábilis bélszindróma (IBS), laktózintolerancia, gluténérzékenység.