Egészség

Így tegyük szuperegészségessé a kávénkat

Ha egészségesen szeretnénk élni, és le akarunk mondani minél több rossz szokásunkról, azt hihetjük, hogy a kávéról is le kell mondanunk – pedig ez egyáltalán nem igaz. Rengeteg kutatás foglalkozik azzal, hogy a kávé tulajdonképpen egészséges-e vagy sem, de annyi biztosra mondható, hogy mértékkel fogyasztva nem lesz tőle semmi bajunk. Főleg akkor nem, ha kicsit egészségesebbé tesszük a kávéfogyasztási szokásainkat!

A kávét általában tiltólistára szokták tenni, ha diétáról van szó, de valójában egyáltalán nem káros, ha tudjuk, hogyan fogyasszuk. Az alábbiakban adunk néhány tippet arra, hogy hogyan építsük be az egészséges étrendünkbe a napi egy – vagy akár kettő – kávét is!

Ne igyuk üres gyomorra!

Korábban már egy egész külön cikkben foglalkoztunk azzal, hogy az üres gyomorra ivott kávéval tulajdonképpen mi is a baj. Összefoglalva a legnagyobb problémát az jelenti, hogy ha éhgyomorra fogyasztjuk a koffeines italt, a gyomorsavunk elképesztő mértékben fel tud futni, és elkezdi marni a gyomorfalunkat – ezt kiküszöbölhetjük azzal, ha fogyasztunk valami szilárdat, mielőtt letoljuk a torkunkon a napi első kávét. Hosszú távon az éhgyomros kávéfogyasztás akár reflux kialakulásához is vezethet, ami egy rendkívül fájdalmas betegség.

Fotó: iStock.com/Tomwang112

Fotó: iStock.com/Tomwang112

Tudjuk, mikor érdemes fogyasztani

A felkelés utáni azonnali kávéfogyasztás egyáltalán nem ébreszt fel minket, sőt, csak sokkal hamarabb lemeríti az energiaraktárainkat. Ez azért van így, mert felkelés után a szervezetünk egy kortizol nevű hormont kezd termelni, ami azért felel, hogy felébredjünk, és elkezdhessük a napot. Ha erre rögtön koffeint iszunk, semmi hatása nem lesz, de amikor a kortizolszint csökkenni kezd (általában a délelőtt dereka táján), a koffein is elveszti a hatását, és kétszer olyan fáradtak leszünk, mint egyébként lennénk. Ha azonban akkorra időzítjük az első kávénkat, amikor a kortizol már kevesebb a szervezetünkben, a koffein adhat egy kis extra segítséget abban, hogy a délelőtt folyamán éberebbek legyünk.

Ne igyuk már délután

Nem véletlen, hogy délután már inkább a koffeinmentes kávét ajánlják a szakértők: ha későn iszunk kávét, az ahhoz vezethet, hogy nem tudunk olyan mélyen és nyugodtan aludni, mint ahogyan szükségünk lenne rá. Az egészséges életmód egy nagyon fontos szelete az, hogy eleget aludjunk (arról nem is beszélve, hogy a szervezetünk zsírt tart vissza, ha úgy érzi, hogy nem pihenjük ki magunkat), és ha délután kávézunk, akkor ez bezavarhat az alvásminőségünkbe. Két óráig még nem olyan vészes a helyzet, utána viszont váltsunk koffeinmentesre.

Fotó: iStock.com/ipopba

Fotó: iStock.com/ipopba

Óvatosan a cukorral

Talán magától értetődő, de a legegészségtelenebb dolog, amit a kávénkkal csinálhatunk, az az, hogy telenyomjuk cukorral. Vagy kevés mennyiségben édesítőszert használjunk, vagy szokjunk hozzá a fekete leves eredeti ízéhez, mindenféle ízesítés nélkül. A magas cukorbevitel hosszú távon cukorbetegséghez és szív- és keringési betegségekhez vezethet. Ha mindenképpen édesen szeretjük a kávénkat, akkor steviával édesítsük, az a legegészségesebb verzió.

Sovány tejet használjunk

A kávé önmagában nem hizlal, de ha telerakjuk tejszínhabbal vagy zsíros tejjel, már szép kalóriamennyiséggel kell számolnunk. Ha mindenképpen tejjel innánk, legalább zsírszegényt használjunk, de még jobb, ha mandulatejet vagy kókusztejet öntünk hozzá. Így ráadásul laktatóbb is, mintha üresen innánk, és kevésbé tolja fel a gyomorsavunkat – és hosszabb távon ahhoz is hozzájárul, hogy ne alakuljon ki refluxunk. A laktózmentes tej is jó megoldás lehet, de a növényi eredetű verziók a legmegfelelőbbek, ha tényleg komolyan gondoljuk az életmódváltást.