Egészség

5 tápanyag az egészséges öregedésért

Tavaly Jane Fonda büszkén jelentette be, hogy felszedett néhány kilót, és amiatt néz ki jobban. Amikor fiatal volt, még azt mondták neki, választania kell a hátsója és az arca között, de ezek a nézetek szerencsére mára elavultak.

Ahhoz, hogy valaki jól nézzen ki és szépen öregedjen, el kell kerülnie a sztárok világában oly gyakori éhezést, a kegyetlen diétákat. Mert ugyan néhány centit lefaraghatnak deréktájról, de a dehidratáltságot, a vitamin- és ásványianyaghiányt, no és a zsírszövet elvesztését az arc és a bőr sínyli meg a legjobban. Épp azok a részek, amelyeket aggódva figyelünk negyven után a tükörben, egyre veszítenek rugalmasságukból. Ahhoz, hogy egészségesek legyünk, nem kell szupervékonnyá változnunk – az ideális testsúly oly sok mindentől függ. Minél inkább a saját testünk számára ideális mértéket követjük, a bőrünk annál szebben ragyog majd. Az esztelen fogyás elkerülésével egyébként a balesetek  és a korai halálozás esélyét is csökkenthetjük, ugyanis a test ilyenkor nemcsak zsírt, de izmot is veszít. Negyven felett teljesen normális módon csökken lassacskán az izomtömegünk, de ha felgyorsítjuk az éhezéssel, akkor akár veszélyes gyengeség is kialakulhat. Hatvanon túl pedig már a megfelelő és tápanyagokban gazdag étkezés egyenesen kulcsfontosságúvá válik.

Együnk elég fehérjét!

Érdekes, hogy idősebb korban nagyobb mennyiségű fehérjére lehet szükségünk, mint fiatalon, főleg azoknak, akik gyengének érzik magukat. Az izomtömeg lassú elvesztése miatt fontos, hogy megfelelő tápanyagokkal lássuk el magunkat, mert ez nagyban lassíthatja a folyamatot, segítheti a sportolást, saját magunk fitten tartását. Minél erősebbek az izmaink, annál kevésbé szorulunk mások segítségére, annál aktívabbak lehetünk, ami jót tesz a lelkünknek és fejleszti az agyunkat, és persze annál többet mozoghatunk, ami a hosszú és boldog élet egyik alapfeltétele. Együnk sok húst, tojást, tejterméket és hüvelyes zöldségeket!

Fotó: iStock.com/Aamulya

Fotó: iStock.com/Aamulya

Egészséges zsírok

Nagy tévhit, hogy szervezetünknek semmi szüksége a zsírokra. Az ómega-3 zsírsavak például elengedhetetlen részét képezik az egészséges étkezésnek. Mivel beépülnek a sejtmembránba, mérhetően képesek csökkenteni a gyulladást. Minél több egészséges zsírsavat viszünk be, annál kisebb a stroke vagy a szívinfarktus veszélye is. Az egészséges mediterrán diéta egyik alapja, az olívaolaj, illetve a magok fogyasztása segít jobban teljesíteni a kognitív teszteken, még a demencia ellen is képesek megvédeni minket. Jöhetnek a tengeri halak, a magvak, az olívaolaj!

Rostok a jobb emésztésért

Fontos szerepet játszik az egészséges életben az elfogyasztott növényeknek azon része is, amit nem tudunk megemészteni. Ezek a rostok tápanyagot biztosítanak mikrobák milliárdjainak, amelyek bélrendszerünkben laknak, és amelyek az egészséges bélflóra kialakulásáért felelősek. Ha elegendő rostot fogyasztunk, egyes bélrendszeri ráktípusok, szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség megjelenésének esélyét is csökkenthetjük. Együnk sok zöldséget, főleg hüvelyeseket, gyümölcsöt, zabot, chiamagot, és a székrekedéssel sem kell majd annyit küzdenünk.

Fotó: iStock.com/tetmc

Fotó: iStock.com/tetmc

Fő a változatosság!

Egészen könnyű minden nap vagy legalábbis hetente ugyanazokat az ételeket enni. Igen ám, de minél változatosabban étkezünk, annál változatosabb tápanyagokat juttattunk a szervezetünkbe, kisebb az esélye a túladagolásnak vagy épp a vitaminhiánynak. Erre nem feltétlenül jelentenek megoldást a különböző tabletták, étrendkiegészítők, hiszen nem pótolhatják a friss ételek sokféleségét. Segít, ha magunk elé képzelünk egy szivárványt, és minden színben keresünk valami zöldséget vagy gyümölcsöt aznapra.

D-vitamin és kalcium az erős csontokért

A csontritkulás megelőzéséért igenis sokat lehet tenni. Sportoljunk rendszeresen, hogy izmaink erősek legyenek, és együnk elég kalciumot, hogy a csontoknak meglegyen az alapanyaga. Érdemes a tejtermékeket, a mandulát vagy a szezámmagot beépíteni az étrendünkbe.