Egészség

Mennyi edzés kell pontosan a fogyáshoz? A tudomány megmondja!

Mindig aszerint változik, hogy mennyit kellene edzenünk a sikerért, amilyen irányzat éppen a porondon van: másfél óra minimum, negyven perc futás, vagy elég egy húszperces magas intenzitású, pörgős menet – de mi az igazság? A tudománynak erre is van válasza!

A fogyás matematikája valójában nagyon egyszerű: kevesebb kalóriát kell bevinnünk a szervezetünkbe, mint amennyit az eléget, és így a testünknek a tartalékaihoz, vagyis a zsírréteghez kell nyúlnia. Ez viszont csak az alap, és nehéz kimatekozni, hogy mikor viszünk be túl kevés vagy éppen túl sok energiát az állapot hosszú távú fenntartásához. Egyik sem jó ugyanis: előbbinél a szervezetünk vészmódra kapcsolhat, és tartalékolni kezdhet, mert azt hiheti, hogy nem jut elég élelemhez, utóbbinál pedig természetes nem indul meg a fogyás, mert van még miből működnie a szervezetünknek. Mindenkinek más az alapanyagcseréje is, és az életmódunk is befolyásolja, napközben mennyi kalóriát égetünk – egy olyan embernek, aki egész nap a gép előtt ül, egyértelműen többet kell mozognia később, mint annak, akinek aktív a munkája.

Fotó: iStock.com/lzf

Fotó: iStock.com/lzf

De mennyi az ideális mozgásmennyiség ahhoz, hogy megindulhasson a fogyás? A tudománynak erre is van válasza: röviden nagyjából fél és háromnegyed óra, magas intenzitású mozgással a legideálisabb a dolog. A magas intenzitás azt jelenti, hogy a maximális pulzusszámunk 75 százalékával dolgozunk. Hogy miért jó ez? Azért, mert ilyenkor megindul az úgynevezett ghrelin hormon termelése, ami az étvágyunk szabályozásáért felel. Sokszor probléma ugyanis, hogy az edzés után annyira éhesek leszünk, hogy visszaesszük a ledolgozott kalóriákat – ezzel a mozgásmennyiséggel és -intenzitással ennek sokkal kevesebb az esélye.

A hosszabb és rövidebb idejű edzés sem olyan hatásos ebből a szempontból, mert a ghrelintermelés megváltozik, és óriási éhséghez vezethet. Persze, ha képesek vagyunk megállni, hogy ne együk tele magunkat mozgás után, akkor végül is teljesen mindegy, hogy mennyit edzünk – a lényeg, hogy kifáradjunk, és kalóriadeficitbe kerüljünk.