Egészség

Úgy érezzük, romlik a memóriánk? Ezekkel a gyakorlatokkal élesíthetjük!

A memóriaromlás ijesztő jelenség is lehet, de legtöbbször szerencsére azonkívül, hogy egyre öregszünk, semmilyen fizikai elváltozás nem áll a hátterében. Ahogyan haladunk a korral, nehezebb új kapcsolatokat kiépíteni az agyunkban a neuronok között, vagyis nehezebb belevernünk a dolgokat a fejünkbe. A memória azonban gyakorlatokkal javítható!

Minden az egészséges táplálkozással kezdődik

Hiába végzünk mindenféle gyakorlatot, szenvedünk különböző trükkökkel, az egészséges táplálkozás és a megfelelő folyadékbevitel nélkül semmit nem ér az igyekezetünk. Az életünk minden területéhez fontos tudnunk, hogy az egészségünk belülről fakad, a testünk azokból az ételekből és italokból nyeri az energiát és építi fel magát, amiket mi viszünk be. Nem lehetünk egészségesek akkor, ha rossz üzemanyagot adunk neki – ugyan működni fog, de nem a leghatékonyabban.

A megfelelő egészséges táplálkozás és a sok folyadék tehát alap ahhoz, hogy ügyesen működjön az agyunk is. Ezenfelül fontos, hogy olyan ételeket is fogyasszunk, amelyek serkentik az agyműködésünket. A mediterrán étrendben általában sok ilyet találunk: a halak, az olívabogyó, a friss zöldségek nagy része és a bogyós gyümölcsök sokat segíthetnek. A D-vitamin bevitelére is figyeljünk, ha nem megyünk sokat napra, akkor táplálékkiegészítőkkel pótoljuk.

Fotó: iStock.com/dolgachov

Fotó: iStock.com/dolgachov

Vizualizáljunk

Legtöbbünkre igaz, hogy a vizuális ingereket könnyebben meg tudjuk jegyezni, mint a verbálisakat. Ebben segíthet az a trükk, ha képtelenek vagyunk megjegyezni valamit, amit meg kellene tanulnunk. Párosíthatunk a módszernél alakzat alapján (ha egy számsort kell megjegyeznünk, a kettes helyére például képzeljünk egy hattyút, és így tovább) vagy a szavak alapján (ha meg kell jegyeznünk egy hosszú nevet, osszuk fel részletekre, és ezekhez társítsunk képeket). Az is segíthet, ha a szavakat hangalakjuk alapján hasonló tárgyakhoz társítjuk, így például a kettőt az esőhöz, a hármat az áramhoz, és az így kapott képeket jegyezzük meg egymás után.

Ezt a módszert a legjobb memóriabajnokok is alkalmazzák: ha hosszú számsorokat kell megjegyezniük, képeket társítanak hozzájuk, és kitalálnak egy történetet, amivel összekötik őket. Így nem a semmitmondó számokat, hanem ezt a kis történetet kell megjegyezniük.

Mondjuk ki hangosan

Ha inkább úgy vagyunk feledékenyek, hogy nem tudjuk megmondani, mit hová tettünk, igazán egyszerű a megoldás: ha tudjuk, hogy a szemüvegünket például gyakran olyan helyre tesszük, ahol aztán nem találjuk meg, abban a pillanatban, ahogy letesszük, mondjuk ki, hol állunk és mit csinálunk. Például: „letettem a szemüvegemet a felső polcra, a könyvek elé”. Ha ehhez hozzászokunk, eszünkbe fog jutni a helyszín, már csak azért is, mert verbálisan megfogalmaztuk magunknak.

Persze az is megoldás, ha mindig ugyanoda tesszük vissza, de ha erre képtelenek vagyunk rászokni, a hangos kimondás tökéletes áthidalása a problémának.

Fotó: iStock.com/fizkes

Fotó: iStock.com/fizkes

Eddzünk

Minden egészséggel kapcsolatos cikkben megjelenik ez a tanács, de nem azért, mert elcsépelt, hanem azért, mert tényleg működik: a fizikai erőkifejtés segít az agyunknak abban, hogy egészséges maradjon. Kutatások kimutatták, hogy a kardiovaszkuláris edzések (azok, amelyek felpörgetik a szívverésünket) megnövelik a hippocampus méretét az agyban – ez az a terület, amely a tanulásban és a verbális memória kialakításában vesz részt. A legideálisabb az lenne, ha mindennap legalább fél órát mozognánk, de ha erre nincs lehetőségünk, törekedjünk arra, hogy a heti 3 azért meglegyen. Ez nemcsak a memóriánknak, hanem az egész testünk egészségének jót tesz majd.

Fotó: Kerepeczki Anna

Fotó: Kerepeczki Anna

Mióta az eszemet tudom, történeteket találok ki és írok le, ezért a kezdetektől egyértelmű volt, hogy milyen pályát válasszak magamnak. Sok témában kipróbáltam már magam, a tudomány és az egészséges életmód az, ami hosszabb távon velem is maradt. Kávéfüggő vagyok, imádok mozogni, ugyanennyire enni is, és újabban fotózok – közepes szinten, de legalább nagyon lelkesen.