Egészség

Új év, új étrend? – 6 + 1 tipp, hogy tényleg be tudjuk tartani a fogadalmunkat

Az életmódváltás mindig előkelő helyen szerepel az újévi fogadalmak között, azonban a nagy lelkesedés néhány hét után általában alábbhagy. Pedig az egészséges étkezés nem csupán a súlyvesztésben segít, hanem általa sokkal energikusabbak leszünk, és szervezetünk ellenálló képessége is megerősödik. Ez mind remekül hangzik, ám tartani magunkat a kijelölt étrendhez hatalmas kihívást jelenthet a mai világban… Íme néhány tanács, amellyel könnyebben megy majd a dolog!

Reális célok

Az első és legfontosabb szabály, hogy ne akarjunk hirtelen túl drasztikus változást bevezetni életünkbe – ha ugyanis így teszünk, sokkal nagyobb az esélye, hogy idő előtt feladjuk a dolgot. Kezdjük apró lépésekkel, és adjunk időt magunknak. A teljes életmódváltás akár fél évet is igénybe vehet, így legyünk türelmesek!

Motiváció

Nagyon sokat segít, ha mindig emlékezünk rá, miért is vágtunk bele az életmódváltásba. Fogyni szeretnénk? Hasi panaszaink voltak? Állandóan fáradtak voltunk? Bármi is legyen a személyes okunk, mindig lebegjen a szemünk előtt. Akár egy listát is írhatunk azokról a pozitív változásokról, amelyeket az új életmódtól remélünk. Ha úgy érezzük, kezd alábbhagyni a motiváció, csak vegyük elő és nézzük át.

Fotó: iStock.com/ monkeybusinessimages

Fotó: iStock.com/ monkeybusinessimages

Felejtsük el a „mindent vagy semmit” hozzáállást

Nagyon sokszor itt buknak el a diétázók – ha egy partiban esznek egy kis csipszet vagy isznak 1-2 pohár alkoholt, úgy vannak vele, hogy akkor aznapra már úgyis pofont adtak az egészséges étrendjüknek, és az est hátralévő részében nem fogják vissza magukat. Pedig a hosszú távú siker szempontjából nem sokat számít egy kis csalás… A lényeg, hogy ne rúgjuk fel az egész diétát a pillanatnyi elgyengülés miatt, hanem törekedjünk arra, hogy a nap további részében egyensúlyba hozzuk a napi tápanyagbevitelt.

Párhuzamosan kezdjük a testmozgást és az új étrendet

Ugyan – ahogyan már írtuk – nem ajánlott túl drasztikus változást eszközölnünk, ám ebben az esetben sokkal hatékonyabb, ha egyszerre kezdjük az új étrendet és az aktív életmódot. Egy 2013-as kutatásban 200 embert vizsgáltak, két csoportba osztva őket – az egyik csoportban vagy csak az étrenden változtattak, vagy csak sportolni kezdtek el, míg a másikban egyszerre történt a kettő. Az eredmények pedig azt mutatták, hogy az utóbbi esetben sokkal hatékonyabb volt az életmódváltás, és kitartóbbak is voltak a résztvevők, hiszen az egyik dolog erősítette a másikat.

Tudatos jelenlét evés közben is

A mindfulness gyakorlása életünk minden területén pozitív változásokat hozhat, így az étkezési szokásaink tekintetében is. Amikor eszünk, figyeljünk az étel ízére, élvezzük ki, és ne hagyjuk, hogy külső tényezők eltereljék a figyelmünket. Csak az evésre koncentráljunk – kutatások igazolták, hogy ezzel a módszerrel csökkenthető a nassolás iránti vágy, és könnyebben válik szokásunkká az egészséges étkezés.

Kövessük nyomon a fejlődésünket

Hagyományos módon egy füzetben is vezethetjük az eredményeinket, illetve a heti tervünket az étkezést és sportolást illetően, de erre kifejlesztett alkalmazásokat is letölthetünk már a telefonunkra. Ez motivációt szolgáltat, és arra ösztönöz, hogy tovább folytassuk a dolgot – ha látjuk, mennyi mindent elértünk már, sokkal könnyebben lépünk a következő szintre.

Fotó: iStock.com/Bojan89

Fotó: iStock.com/Bojan89

+1. Szerezzünk egy társat

Önmagunkat motiválni nem mindig olyan egyszerű, ám ha van valaki, aki ugyanabban a cipőben jár, mint mi, az hatalmas erőt és kitartást adhat. Vegyük rá egy rokonunkat, barátnőnket, munkatársunkat, hogy vágjon bele velünk az életmódváltásba! Ha pedig van párunk, vele együtt még nagyobb eredményeket érhetünk el – egy 2015-ös kutatásban 3000 párról gyűjtöttek adatokat a tudósok, és megállapították, hogy ha az egyik fél egészséges életmódot kezd folytatni, a legtöbb esetben párja is követi őt ebben.

A témával bővebben foglalkozik a Ridikül mai adása, amelynek címe: Új év, új étrend. A stúdióban beszélget Huszárik Kata, Antal Emese, Posta Renáta és meglepetés-férfivendégünk.

A tegnapi adást ezen a linken nézhetjük vissza.