Egészség

NÉBIH: Mit tegyen a Mikulás a cipőcskébe?

Szerda hajnalban megérkezik a minden gyermek által várt Mikulás. Gondoljuk át, hogy milyen biztonságos és egészséges meglepetések kerüljenek a csizmákba. Legyen többségben a gyümölcs és kisebbségben a cukorka és más édesség. Nézzük át a szokásos alapanyagokat és a lehetséges felhasználási módokat!

Csonthéjasok

Óvatosan a földimogyoróval, mert az egyik legallergizálóbb csonthéjas. Egyre több gyermek allergiás rá, és sok élelmiszerbe belekerülhet a gyártás során. Biztonságosabb a mogyoró, a mandula vagy a szelídgesztenye. Mindegyik csonthéjasra jellemző, hogy tápanyagban, rostban és vitaminokban gazdagok, kiemelten fontos az E- és C-vitamin-tartalmuk, káliumot, kalciumot is bőségesen juttatunk a szervezetünkbe általuk. Korábbi cikkünkben részletesen leírjuk a jótékony hatásaikat. Érdemes minél több, hazai és jó minőségű csonthéjast tenni a Mikulás batyujába, így szívesebben eszik meg a gyerekek, mint máskor.

Mandarin, narancs, banán

Alaposan mossuk meg, akár körömkefével dörzsöljük le a citrusféléket, mielőtt a gyerekek elfogyasztják, mivel különböző növényvédő szerek maradéka található a héjon, illetve a gyümölcsöt borító viaszrétegben. A címkén, csomagoláson mindenképpen jelölni kell, hogy felületkezelték-e a gyümölcsöt, valamint minden esetben fel kell tüntetni a származási országot. Kevesen tudják, de a banánt is meg kell mosni, mielőtt megesszük! A héjában ugyanúgy felgyűlhetnek vegyszerek, és a leszedéstől kezdve sok kézen fut át, bármilyen bacilus és kosz maradhat a felületén.

Fotó. Unsplash/ Roberta Sorge

Fotó. Unsplash/ Roberta Sorge

Alma

Manapság már mindig csak a citrusokra gondolunk, de Mikulás idején még bőven van alma a kamrában, és a régi versekben is „dió, alma, mogyoró” szerepel a felsorolásban, így nem lövünk mellé, ha almát adunk ajándékként. Az almában megtalálható vitaminok nem különböznek más gyümölcsök vitamintartalmától, tartalmaz A-, B-komplex vitaminokat. C-vitamin-tartalma jóval csekélyebb, mint a citrusféléké (citrom, narancs), mégis a benne megtalálható ásványi anyagoknak (kálium, kalcium, cink, fluor, jód, szelén), pektinnek, antioxidánsoknak köszönhetően nagyon jó hatással van például az emésztésre és az immunrendszerünkre.

Csokoládé

Mivel a gyerekek csalódottak lennének, ha kimaradna az édesség, így egy kisebb csokoládémikulás belefér a csomagba és az egészséges életmódba. Csokoládé vásárlásánál figyeljünk, hogy minőségi, magas tej- és kakaótartalmú készítményt válasszunk, kerüljük az olcsó bevonómasszából készült fajtákat. Akár kézműves csokit vagy saját készítésűt is csomagolhatunk. A csokoládé előnyeiről és hátrányairól korábbi cikkünkben olvashatnak.