Egészség

Hűvös hálószobával a jobb alvásért!

Mi is lehet csodásabb, mint finom melegben aludni a hideg téli estéken? Sajnos a szakértők nem így gondolják: egy csomó érvük van a 18 fokos szoba mellett.

Most már nem olyan könnyű rá emlékezni, de idézzük csak vissza az idei nyarat. Hányszor nem tudtunk elaludni amiatt, mert melegünk volt? Nem véletlenül. A stressz, a betegségek, a kényelmetlen matrac mellett ugyanis a meleg, a 19 Celsius-foknál melegebb, és az állott levegőjű hálószoba is okozhat alvásproblémákat. Alvás közben – sőt már egy órával elalvás előtt – ugyanis maghőmérsékletünk, azaz a szervezet belsejében mérhető hőmérséklet lecsökken, emiatt érezzük fáradtnak magunkat, és ha a szobában is hűvösebb van, elalvásunk ezen szakaszát könnyítjük meg – mondja a Dél-ausztráliai Egyetemről dr. Cameron Van den Heuvel. Tehát ha 16 fok alá vagy 19 fok fölé emelkedik a hőmérséklet, az már befolyással lehet nyugodt álmunkra, mert testünk azzal lesz elfoglalva, hogy maghőmérsékletével bíbelődjön, ahelyett hogy pihenne.

Fotó: IStock.com/RomarioIen

Fotó: IStock.com/RomarioIen

Álmatlanság a meleg miatt

Az álmatlanságban szenvedő emberek nagy részének magasabb a maghőmérséklete azokénál, akik jól alszanak. Így aztán a magasabb testhőmérsékletűeknek több, akár 2-4 órát is kell várniuk arra, hogy elaludhassanak. S ezeknél az embereknél, akik hőszabályozó rendszerének működése eltér a normálistól, az altatótabletták sem igen használnak. Épp ezért olcsó és egyszerű testhőmérséklet-csökkentő, illetve altató megoldás a hűvös szobában alvás, ami segít leadni a testnek azt a hőt, amitől nem tud pihenni.

Még az anyagcserénkre is jó hatással van 

Az alacsony hőmérsékletű, 18 Celsius-fokos szobában történő alvás a kutatások szerint nemcsak a jobb alvást segíti elő, de az anyagcserénket is élénkíti. Arra készteti testünket, hogy több barna zsírt termeljen, ami elégeti a kalóriákat. A Virginia Commonwealth University kutatói öt egészséges, 21 éves emberrel végeztek kísérletet, havonta csökkentették a hálószoba hőmérsékletét, s közben figyelték, milyen hatással van ez az anyagcserére. Minél jobban csökkent a hőmérséklet, egészen 18 fokig, annál több barna zsírt termelt mind az öt szervezet, s nem mellesleg az inzulinérzékenységük is javult. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy a cukorbetegségre és az elhízásra is kisebb esélyük volt így.

Fotó: IStock.com/golubovy

Fotó: IStock.com/golubovy

Lassul az öregedés 

Az éjszakai hűvös még a bőrünknek is hasznára válik: minél alacsonyabb a maghőmérsékletünk – persze csak a normál tartományon belül –, annál lassabban öregszünk. Olyan konkrétan öregedésgátló, immunerősítő hormonok termelődnek, mint az álmosságért is felelős melatonin, azaz nemcsak egészségesebbek leszünk a minimum napi nyolcórányi hűvösben alvástól, de szebbek is.

Mit tehetünk? 

Ha eddig nem tettük, mindezek tudatában kénytelenek leszünk megbarátkozni az alacsony hőmérsékletű hálószobával. Cserébe viszont körbevehetjük magunkat pihe-puha ágyneművel, használhatunk bolyhos mamuszokat, és még egy indokunk van a párunkhoz bújni. Használjunk programozható termosztátot, vagy ha kazánnal, kályhával fűtünk, ne bánjuk, ha estére kicsit lehűl a lakás – megéri.