Csillagok

A japán „erdőfürdőzés” a legújabb wellnesstrend

A fák lombjainak susogása, a madarak csiripelése, a levelek között átszűrődő napfény, a virágok illata, a zöld ezer és ezer árnyalata – mind olyan dolgok, amik nyugalommal töltenek el bennünket, amik segítenek feltöltődni, megújulni. A japán erdőfürdőzés pont ezeket helyezi előtérbe.

A shinrin-yoku szó szerint erdőfürdőzést jelent, és Japánban már a ’80-as évek óta él a kifejezés és az ezt takaró tevékenyég: az, hogy elmerülünk az erdő atmoszférájában, élvezzük annak szépségét, nyugalmát. Az utóbbi hónapokban a nyugati világ is felkapta az erdőfürdőzést, úgy emlegetik, mint a legújabb wellnesstrendet. Jótékony hatása valóban bizonyított, míg mellékhatásai szinte nincsenek. Ráadásul nincs másra szükségünk, mint egy erdőre és saját magunkra.

Fotó: iStock.com/rmnunes

Fotó: iStock.com/rmnunes

Miből áll az erdőfürdőzés?

Fontos, hogy ne keverjük össze az erdőfürdőzést az erdőben való futással, túrázással vagy egyéb fárasztó tevékenységgel. Az erdőfürdőzés lényege pont az, hogy nincs célunk, nem akarunk teljesíteni semmit, nem törekszünk a napi 10 000 lépés elvégzésére vagy tűzifagyűjtésre. Egyszerűen csak vagyunk, könnyedén sétálgatunk, megpihenünk az erdőben, és közben élvezzük, ahogy minden érzékszervünket gyönyörködteti. Hallgassuk a levelek susogását, a madarakat, figyeljük meg a fény és árnyék játékát, fedezzük fel a zöld minél több árnyalatát. Tiszteljük és szeressük a természet kincseit!

Milyen hatásai vannak?

Az elmúlt évtizedekben a japánok szerencsére már sokat kutatták az erdőfürdőzés hatásait. Kiderült, hogy testünk és lelkünk egészségét szolgálja: többek közt felfedezték, hogy egy-egy erdei kempingezés hatására immunsejtjeink megerősödnek, vérnyomásunk csökken és nő a szervezetünkben az adiponektin szintje – ez az anyag csökkenti a szívinfarktus rizikóját. A cukorbetegeknek kiegyensúlyozottabb lett a vércukorszintje, és mindenkinek csökkent a kortizol, azaz a stresszhormon szintje. Emellett a hangulat javul, csökken a depresszió és a szorongás szintje, jobban fogunk aludni és több energiánk lesz, ha rendszeresen erdőfürdőzünk. Ezeket az áldásos hatásokat saját magunkon is tapasztalhatjuk, ha felkerekedünk és pár órát eltöltünk egy erdőben – érdemes ezt minél gyakrabban megtenni, legalább kéthetente, de ha nincs a közelben erdő, akkor az is megteszi, ha egy parkban, zöldebb részen egy fa tövébe ülünk és ott pihenünk egy keveset.

Fotó: iStock.com/TeroVesalainen

Fotó: iStock.com/TeroVesalainen

Pár hasznos tanács

Bár Japánban gyönyörű bambuszligetek vannak, hazánkban is rengeteg a csodás erdő, amelyek közül válogathatunk. Figyeljünk rá, hogy olyan helyet válasszunk, ahol kevesen vannak – a tömegben nem érezni annyira a természet hatását, na meg nem is olyan pihentető a zsúfoltságban lenni. Azonban családunkat nyugodtan vigyük magunkkal: a gyerekeknek jó buli felfedezni gombákat, gyíkokat, érdekes leveleket, csigaházakat, megismerhetik egy kicsit a világot, és megtanulhatják tisztelni, szeretni a természetet. Lehetőleg ne vigyünk magunkkal telefont, hangszórót vagy bármi egyebet, ami elterelné a figyelmünket, adjuk át magunkat az erdő nyugalmának egy kicsit.

Reméljük, ez mindenki számára egyértelmű, de azért leírjuk: tiszteljük az erdőt! Ne szemeteljünk, ne zavarjuk meg az ott élő állatok nyugalmát, és ne tépjünk le élő virágot, növényt! A természet nem azért van, hogy szolgáljon bennünket! Felfedezni és megismerni szabad, sőt: manapság a városokban élve annyira távol kerültünk eredeti lakhelyünktől, hogy teljesen elvesztettük vele a kapcsolatot. Élesszük fel és ápoljuk a természethez való viszonyunkat, és gyermekeinket is tanítsuk meg ennek fontosságára.