Életmód

Last minute utazások – hasznos tanácsok a nyugodt pihenés érdekében

Sokan vannak, akik az idei nyaralásukat még csak most tervezgetik, árgus szemekkel figyelik az utazási irodák és a szállást kínáló oldalak last minute ajánlatait. Így ugyanis olcsóbban nyaralhatnak. Valóban remek ajánlatokat lehet kifogni, ám érdemes néhány szabállyal tisztában lenni annak érdekében, hogy semmi se zavarja meg a pihenést.

Ha megtetszik egy utazási iroda ajánlata, akkor mielőtt lefoglalnánk és kifizetnénk az utat, érdemes magáról az irodáról tájékozódni. Interneten könnyedén ellenőrizhetjük, hogy legálisan működik-e – figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Csak a nyilvántartásban szereplő, eltiltás alatt nem álló utazási irodával érdemes szerződni, így ugyanis nagyobb védelemben részesül a fogyasztó. Csak ilyen, nyilvántartásban szereplő iroda esetében lehetséges például az is, hogy amennyiben az utazást szervező cég az indulás előtt jelentősen módosítja a már megkötött szerződést, akkor a szerződött utazó azt bánatpénz megfizetése nélkül felmondhassa.

A last minute Utah lefoglalása és kifizetése előtt érdemes az utazási irodáról is tájékozódni. Fotó: MTI / Lehotka László

Az interneten hozzáférhető listából az is kiderül, hogy az adott iroda utazásszervezőként vagy utazásközvetítőként működik-e, esetleg mindkettő. Ez azért fontos, mert az utazást és a programokat az utazásszervező cég nyújtja. Az utazásközvetítő pedig , ahogy a nevében is áll, csak közvetíti egy utazásszervező cég szolgáltatásait. Érdemes tudni, hogy ez utóbbi esetben bármilyen probléma esetén az utazásszervező cég felel, nem pedig a közvetítő. Például a kötelező segítségnyújtás is az utazásszervező feladata.

Ne keljünk útra utazási biztosítás nélkül. A biztosítás megkötésénél pedig tájékozódjunk arról, hogy az pontosan mit foglal magában, nehogy meglepetés érjen bennünket baj esetén.

Ha bármiféle eltérés tapasztalható a nyaralás helyszínén attól, mint amire szerződtünk – például nem olyan a szoba vagy a hotel, mint amire okkal számítottunk –, akkor azonnal értesíteni kell az utazási irodát, annk pedig azonnal intézkednie kell. Ha nem így történik, akkor az utazó kivehet egy másik szobát, akár egy  másik hotelben is. Ez esetben lehetséges az is, hogy az utazási iroda utólag köteles minden költséget megtéríteni. Ha olyan probléma adódik, amit lehetetlen megoldani vagy aránytalan költségekkel járna, akkor is kártérítés és díjengedmény jár a fogyasztónak.

Intézhetjük utazási iroda nélkül is a szállásfoglalást és az utazást. Ebben az esetben viszont ha nem érünk időben a szállodába a vonat vagy a repülő késése miatt, akkor a szoba árát nem kérhetjük vissza. A foglalások előtt érdemes utánanézni a szállodának; internetes fórumokon, csoportokban sok tapasztalat kérhető és olvasható, amelyek alapján dönthetünk.

Ha kuponos oldal ajánlatát fogadjuk el, akkor is érdemes megtudni, hogy mely cég szolgáltatását közvetítette az oldal. Ha gond van, akkor annak jellegétől függően lehet reklamálni mindkét cégnél. Például, ha nem volt szabad szoba, akkor a szálloda a felelős, ha pedig a szálloda nem kapott értesítést a foglalásról, akkor bizony a kuponos oldal a hibás. Jó tudni, hogy ha kiegészítő szolgáltatásokat is kínálnak a szobák mellé, ám azt nem közlik, hogy ez külön díj fizetése után vehető csak igénybe, akkor ezért nem kérhetnek pénzt. Minden hasonló eset miatt érdemes azonnal szólni., utólag nehezebb már ezeket a problémákat orvosolni. Tanácsos írásban, jegyzőkönyvben rögzíteni a panaszunkat.

Bármilyen jellegű probléma esetén készítsünk fotókat vagy videófelvételeket bizonyítékul, és vetessünk fel róluk jegyzőkönyvet. Ugyanis díjengedményt kell kapnia az utazónak arra az időtartamra, amely alatt az utazásszervező nem teljesítette a szerződésben foglaltakat.