Otthon

Tudod, hogy hányféle szauna létezik? S melyik mire jó?

Szauna? Ilyen hőségben? Bizony. A szaunázás nem csak hidegben jó. Sőt. Egy igazi szaunázás után a test sokkal könnyebben el bírja viselni a kánikulát.

A szauna lehet hagyományos, azaz finn, vagy bio, azaz maximum 60 fokos, esetleg infra, illetve gőzkabinos, meg színterápiás. És mindegyik másra jó.

shutterstock_662790739

A finn szaunában a bőr hőmérséklete 10 fokkal, a belső hőmérséklet 1 fokkal emelkedik meg. Az anyagcsere gyorsabbá válik a bőrben, megkezdődik az izzadás, salaktalanítás. Normalizálódhat a vérnyomás, javul a bőr vérellátása. Ellazulnak az izmok. Megélénkül a bőrtisztítás és sejtképződés. Szervezetünk védekező képessége fokozódik, nő az ellenállás a fertőzésekkel szemben. A szaunázás után ajánlott váltófürdő által többször kiváltott hideg-meleg inger miatt az érfalak többször összehúzódnak és kitágulnak. Edződik a keringési rendszer. Élénkül az agyalapi mirigy és a mellékvesekének működése.

A kérdés persze az, hogy mennyit és meddig szaunázzunk? A szakemberek szerint szauna menetenkénti 8-12 percet érdemes a forró kamrában maradni. Idegrendszerünk állapotától is függ, hogy mikor mennyi ideig vagyunk képesek a forróságot elviselni, de maradjuk egy alkalommal sem tovább 15 percnél.

Nem mindenki bírja a közel száz fokos meleget. Számukra jó megoldás az infraszauna, mivel alacsonyabb, 40-60°C hőmérsékleten fejti ki hatását. A bőr és a bőr alatti kötőszövetek nincsenek túlzottan magas hőhatásnak kitéve, mivel a sugarak mélyen hatolnak be a bőr alá, a test szöveteibe, így a normál testhőmérséklethez sokkal közelebb álló hő belülről kifelé gyakorol hatást.